تبلیغات
http://chargetel020.1000charge.com/ شیعه حق

حدیث عقد اخوت

1-حضرت رسول الله(ص) در قضیه حدیث اخوت كه میان صحابه عقد اخوت بست ، امیر المؤمنین عرض می‌كند:

قد ذهب روحی و انقطع ظهری حین رأیتك فعلت بأصحابك ما فعلت غیری

یا رسول الله ! قلبم از جا در می‌آمد كه دیدم بین همه صحابه عقد اخوت بستی مثلاً بین سلمان و ابوذر ، بین ابوبكر و عمر و امثال اینها ولی بین من و بین كسی صیغه برادری نخواندی ، مرا برادر نكردی .

حضرت فرمود: والذی بعثنی بالحق، ماأخّرتك إلا لنفسی

قسم به خدائی كه مرا به حق مبعوث فرموده اگر تو را با كسی برادر نكردم ، تو را برای خودم ذخیره كرده‌ام تأخیر انداخته بودم.

أنت منّی بمنزلة هارون من موسی غیر أنّه لا نبی بعدی و أنت أخی و وارثی

جایگاه تو نسبت به من همانند جایگاه حضرت هارون نسبت به حضرت موسی است

وقتی پیغمبر اكرم این سخن را فرمود ، اضافه فرمودند :أنت أخی و وارثی

علی جان تو برادر منی، تو شایستگی داری كه با من عقد برادری و أخوت برقرار كنی، و وارثی تو وارث من هستی.

امیرالمؤمنین عرض كرد: یا رسول الله، من وارث تو هستم، چه چیزی از تو ارث می‌برم؟ مال و منال؟ حضرت فرمود: آنچه كه اوصیای پیامبران گذشته از پیامبران ارث می‌بردند تو هم همان را از من ارث می‌بری.

قال: یا رسول الله! ما ورّث الأنبیاء من قبلك؟

امیر مومنان عرض كرد: ارث پیامبران قبل از تو چه بود؟

قال: كتاب ربهم و سنة نبیهم.

حضرت فرمود: اینها كتاب پروردگارشان و سنت پیامبر خودشان را برای اوصیای خود ارث می‌گذاشتند.

بعد حضرت فرمود:

أنت معی فی قصری فی الجنة مع فاطمة ابنتی و أنت أخی و رفیقی،

علی جان تو در قصر بهشتی و در باغهای بهشتی با من هستی در معیّت حضرت فاطمه دختر من و فرمود: توهم برادر من هستی و هم رفیق و دوست من هستی.

سپس حضرت این آیه شریفه 47 سوره حجر را خواندند:

إخواناً علی سرُرٍ متقابلین.

مدارک- كتاب الدرّ المنثور سیوطی، ج4، ص371 و مناقب احمد بن حنبل، ص94 و تذكرة الخواص آقای ابن‌جوزی، ص24. آنجا می‌فرماید: «این حدیث صحیح است و رجاله ثقات. جناب ابن‌حبان در ثقاتش، ج1، ص141 نقل می‌كند. آقای ابن‌ابی عاصم متوفای 287در كتاب الآحاد و المثانی، ج5، ص172 این رو نقل می‌كند. جالب این است كه این كتاب اخیراً در عربستان سعودی و در ریاض چاپ شده و یكی از شخصیتهای علمی عربستان جناب دكتر فیصل احمد این را تحقیق كرده كه در حقیقت استادیار دانشگاه امام محمد بن سعود ریاض است و شاید پنجاه مصدر از مصادر اهل سنت این روایت رو نقل كرده‌اند.

پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم) قبل از آنكه به مدینه بیاید، میان تازه مسلمان شده‌ها، عقد أخوت بستند و حضرت علی (علیه السلام) فرمودند:

یا رسول الله! من با كه عقد أخوت ببندم؟ چرا میان من و هیچ‌كدام از صحابه، عقد أخوت نبستید؟ حضرت فرمود:

أنت أخی و أنت منی بمنزلة هارون من موسی.

تو برادر من هستی و نسبت تو به من، نسبت هارون به موسی است.

پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم) به مدینه آمد و بعد از 5 ماه، میان مهاجرین و انصار، عقد أخوت بست. امیر المومنین (علیه السلام) گریه‌كنان خدمت پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله و سلم) آمد و فرمود:

من با كه عقد أخوت ببندم؟ حضرت فرمود:

أنت أخی، أما ترضی أن تكون منی بمنزلة هارون من موسی.

فضائل الصحابة لأحمد بن حنبل، ج2، ص368

قبل از هجرت پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) به مدینه، برای ایجاد ألفت بین مسلمانان و ایجاد صفا و صمیمت، بین صحابه عقد أخوت و برادری بست و برای امیر المومنین (علیه السلام) برادری انتخاب نكرد:

آخى رسول الله صلى الله علیه و سلم بین أصحابه، فجاء على تدمع عیناه، فقال: یا رسول الله! آخیت بین أصحابك و لم تؤاخ بینی و بین أحد؟ فقال له رسول الله صلى الله علیه و سلم: أنت أخی فی الدنیا و الآخرة.

هذا حدیث حسن غریب.

علی در حالی‌كه اشك از چشمانش سرازیر بود، نزد رسول الله (صلى الله علیه و سلم) آمد و گفت: یا رسول الله! میان صحابه، پیمان برادری ایجاد كردی، ولی میان من و كسی دیگر، پیمان برادری ایجاد نكردی؟ حضرت فرمود: تو در این دنیا و آخرت، برادر من هستی!

این حدیث معتبر است و فقط با یك طریق آمده است.

سنن الترمذی، ج5، ص300 ـ المستدرك الصحیحین للحاكم النیشابوری، ج3، ص14 ـ الكامل لعبد الله بن عدی، ج2، ص166 ـ تاریخ مدینة دمشق لإبن عساكر، ج42، ص51 - أسد الغابة لإبن الأثیر، ج4، ص29 ـ میزان الإعتدال الذهبی، ج1، ص421 ـ البدایة و النهایة لإبن كثیر، ج7، ص371 ـ السیرة الحلبیة، ج2، ص293 ـ عمدة القاری للعینی، ج2، ص147

إبن حبان هم در كتاب الثقات خود از ابوبكر از پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) نقل می‌كند:

و الذی بعثنی بالحق! ما أخرتك إلا لنفسی و أنت منی بمنزلة هارون من موسى، غیر أنه لا نبی بعدی و أنت أخی و وارثی. قال: یا رسول الله! ما أرث منك؟ قال: ما ورثت الأنبیاء قبلی؟ قال: و ما ورثت الأنبیاء قبلك؟ قال: كتاب الله و سنة نبیهم و أنت معی فی قصری فی الجنة مع فاطمة إبنتی ثم تلا رسول الله صلى الله علیه و سلم إخوانا على سرر متقبلین.

ای علی! به خدا سوگند كه من تو را برای خودم ذخیره كرده‌ام، جایگاه تو در نزد من همانند جایگاه هارون نسبت به موسی هستی، جز اینكه پیامبری بعد از من نیست و تو برادر و وارث من هستی. علی فرمود: من چه چیزی از شما به ارث می‌برم؟ پیامبر فرمود: آنچه كه أنبیاء گذشته بعد از خود به إرث گذاشته‌اند! علی فرمود: یا رسول الله! أنبیاء گذشته چه ارثی گذاشته‌اند؟ فرمود: كتاب خدا و سنت أنبیاء‌شان را. تو و فاطمه در بهشت در قصر من هستید.

الثقات لإبن حبان، ج1، ص142 ـ المعجم الكبیر للطبرانی، ج5، ص221 ـ الدر المنثور للسیوطی، ج4، ص371 ـ الكامل لعبد الله بن عدی، ج3، ص207 ـ تاریخ مدینة دمشق لإبن عساكر، ج21، ص415 ـ سیر أعلام النبلاء للذهبی، ج1، ص142 ـ المناقب للخوارزمی، ص152

طبرانی روایت زیبایی از جابر بن عبد الله انصاری نقل می‌كند كه روزی نبی مکرم (صلى الله علیه و آله) فرمود:

مكتوب على باب الجنة: محمد رسول الله صلى الله علیه و سلم، علی أخو رسول الله، قبل أن تخلق السماوات و الأرض بألفی سنة.

دو هزار سال قبل از آنكه بهشت آفریده شود، در بالای درب بهشت نوشته شده: محمد رسول خداست، علی برادر اوست.

المعجم الأوسط للطبرانی، ج5، ص343 ـ تاریخ بغداد للخطیب البغدادی، ج7، ص398 ـ تاریخ مدینة دمشق لإبن عساكر، ج42، ص59 ـ مناقب علی بن أبی طالب لإبن مردویه الأصفهانی، ص100 ـ المناقب للخوارزمی، ص144

این احادیث در منابع متعدد اهل سنت و با سندهای معتبر و صحیح آمده است. لذا بحث أخوت امیر المومنین (علیه السلام) با نبی مکرم (صلى الله علیه و آله) از قطعیات و مسلّمات تاریخ اسلام است.

این‌كه پیامبر اکرم (صلى الله علیه و آله) با شخص دیگری هم عقد أخوت بسته باشد، چنین چیزی در تاریخ و در روایات شیعه و سنی نداریم.

2- عمر بن خطاب:

روزی که رسول اکرم (ص) عقد اخوت وبرادری بین اصحاب قرار داد فرمود :

این علی برادر من است در دنیا واخرت وخلیفه من است ووصی من در امت من و وارث علم من و ادا کننده دین من.

بین من وعلی جدایی نیست نفع او نفع من وضرر او ضرر من است کسی که او را دوست بداردمرا دوست داشته وکسی که او را دشمن بدارد مرا دشمن داشته است.

اما م ثعلبی در تفسیر ومناقب-ابن مغازلی فقیه شافعی در مناقب –میر سید علی همدانی در مودت ششم مودت القربی نقل از عمر بن خطاب

تاریخ ارسال : پنجشنبه 6 تیر 1392 02:07 ق.ظ | نویسنده : ابواسحاق

لطفا دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

تاریخ ارسال : پنجشنبه 6 تیر 1392 04:53 ب.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم

سلام بر شما.
با مطلبی تحت عنوان " عقیده شیعه و مخالفین درباره ی بسم الله در نماز " آپ هستم.
منتظر حضور و نظرتون هستم.

یا علی

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر