تبلیغات
http://chargetel020.1000charge.com/ شیعه حق

آیا حدیث (فاطمة بضعة منّی فمن أغضبها) کلیت ندارد؟

عدم رضایت صدیقه شهیده سلام الله علیها از شیخین، اصل و اساس مشروعیت خلافت آن‌ها را زیر سؤال مى‌برد؛ چرا كه ثابت مى‌كند تنها یادگار رسول خدا، برترین بانوى دو عالم،‌ سیده زنان اهل بهشت با خلافت ابوبكر و عمر مخالف و از دست آن‌ها ناراضى و خشمگین بوده است و طبق روایات صحیح السندى كه در صحیح‌ترین كتاب‌هاى اهل سنت آمده است، رضایت فاطمه رضایت رسول خدا و خشم او خشم رسول خدا است. اما کسانی می گویند که این حدیث کلیت ندارد حال می خواهیم به این موضوع بپردازیم.

غضب فاطمه سلام الله علیها بر ابوبكر از آفتاب روشن تر و غیر قابل انكار است. بخارى در صحیح‌ترین كتاب اهل سنت از تداوم غضب و قهر فاطمه سلام الله علیها بر ابوبكر، سخن گفته است.

در كتاب أبواب الخمس، مى‌نویسد:

فَغَضِبَتْ فَاطِمَةُ بِنْتُ رسول اللَّهِ صلى الله علیه وسلم فَهَجَرَتْ أَبَا بَكْرٍ فلم تَزَلْ مُهَاجِرَتَهُ حتى تُوُفِّیَتْ.

فاطمه دختر رسول خدا از ابوبكر ناراحت و از وى روى گردان شد و این ناراحتى ادامه داشت تا از دنیا رفت.

البخاری الجعفی، محمد بن إسماعیل أبو عبدالله (متوفای256هـ)، صحیح البخاری، ج 3،‌ ص 1126، ح2926، باب فَرْضِ الْخُمُسِ، تحقیق د. مصطفى دیب البغا، ناشر: دار ابن كثیر، الیمامة - بیروت، الطبعة: الثالثة، 1407 - 1987.

در كتاب المغازی، باب غزوة خیبر، حدیث 3998 مى‌گوید:

فَوَجَدَتْ فَاطِمَةُ على أبی بَكْرٍ فی ذلك فَهَجَرَتْهُ فلم تُكَلِّمْهُ حتى تُوُفِّیَتْ

فاطمه بر ابوبكر غضب كرد وبا وى سخن نگفت تا ازدنیا رفت.

البخاری الجعفی، محمد بن إسماعیل أبو عبدالله (متوفای256هـ)، صحیح البخاری، ج 4، ص 1549، ح3998، كتاب المغازی، باب غزوة خیبر، تحقیق د. مصطفى دیب البغا، ناشر: دار ابن كثیر، الیمامة - بیروت، الطبعة: الثالثة، 1407 - 1987.

در كتاب الفرائض، بَاب قَوْلِ النبى (ص) لا نُورَثُ ما تَرَكْنَا صَدَقَةٌ حدیث 6346 مى‌نویسد:

فَهَجَرَتْهُ فَاطِمَةُ فلم تُكَلِّمْهُ حتى مَاتَتْ.

پس فاطمه از ابوبكر كناره گیرى كرد وبا وى سخن نگفت تا از دنیا رفت.

البخاری الجعفی، محمد بن إسماعیل أبو عبدالله (متوفای256هـ)، صحیح البخاری، ج 6، ص 2474، ح6346، كتاب الفرائض، بَاب قَوْلِ النبی (ص) لا نُورَثُ ما تَرَكْنَا صَدَقَةٌ، تحقیق د. مصطفى دیب البغا، ناشر: دار ابن كثیر، الیمامة - بیروت، الطبعة: الثالثة، 1407 - 1987.

و در روایت ابن قتیبه آمده است كه هنگامى كه آن دو براى عیادت آمدند، فاطمه زهرا سلام الله علیها اجازه ورود نداد و ناچار شدند به امیرمؤمنان علی علیه السلام متوسل شوند و آن حضرت وساطت كرد،‌ در پاسخ امیرمؤمنان علیه السلام فرمود:

البیت بیتك.

یعنى علی جان! خانه خانه تو است، تو مختارى هر كسى را كه دوست دارى اجازه ورود بدهی. امیر مؤمنان علیه السلام براى اتمام حجت و این كه آن دو بعداً بهانه نیاورند كه ما مى‌خواستیم از فاطمه رضایت بگیریم ؛ ولى علی نگذاشت ، به آن دو اجازه ورود داد .

هنگامى كه آن‌ دو عذرخواهى كردند، صدیقه طاهره نپذیرفت؛ بلكه از آن‌ها این چنین اعتراف گرفت:

نشدتكما الله ألم تسمعا رسول الله یقول «رضا فاطمة من رضای وسخط فاطمة من سخطی فمن أحب فاطمة ابنتی فقد أحبنی ومن أ رضى فاطمة فقد أرضانی ومن أسخط فاطمة فقد أسخطنی »

شمارا به خدا سوگند مى‌دهم آیا شما دو نفر از رسول خدا نشنیدید كه فرمود: خوشنودى فاطمه خوشنودى من، و ناراحتى او ناراحتى من است. هر كس دخترم فاطمه را دوست بدارد و احترام كند مرا دوست داشته و احترام كرده است و هر كس فاطمه را خوشنود نماید مرا خوشنود كرده است و هر كس فاطمه را ناراحت كند مرا ناراحت كرده است؟.

هر دو نفرشان اعتراف كردند: آرى ما از رسول خدا اینگونه شنیده ایم.

نعم سمعناه من رسول الله صلى الله علیه وسلم.

سپس صدیقه طاهره فرمود:

فإنی أشهد الله وملائكته أنكما أسخطتمانی وما أرضیتمانی ولئن لقیت النبی لأشكونكما إلیه.

پس من خدا و فرشتگان را شاهد مى‌گیرم كه شما دو نفر مرا اذیت و ناراحت كرده‌اید و در ملاقات با پدرم از شما دو نفر شكایت خواهم كرد.

به این نیز بسنده نكرده و فرمود:

والله لأدعون الله علیك فی كل صلاة أصلیها.

به خدا قسم پس از هر نماز بر شما نفرین خواهم كرد.

الدینوری، أبو محمد عبد الله بن مسلم ابن قتیبة (متوفای276هـ)، الإمامة والسیاسة، ج 1،‌ ص 17، باب كیف كانت بیعة علی رضی الله عنه، تحقیق: خلیل المنصور، ناشر: دار الكتب العلمیة - بیروت - 1418هـ - 1997م.

مشاهده می کنیم که حضرت فاطمه (س) از این حدیث استفاده می کند و مورد قبول هر دو قرار میگیرید.

حال چگونه آقایان ادعا دارند که کلیت ندارد؟

اگه کلیت ندارد پس این روایت چیست؟


ما ثابت کردیم که این حدیث کلیت دارد و نشان می‌دهد که هر نوع اذیت و آزار و رنجش حضرت فاطمه زهراء (س)  به هر بهانه‌ای و تحت هر عنوانی، حرام است و با غضب و آزار خداوند برابر است به‌طوری که سهیلی ـ از علمای بزرگ اهل سنت ـ صراحت دارد:
اذیت کردن فاطمه حرام است به اتفاق؛ بلکه آزار دادن ایشان، کفر است.
فتح الباری لإبن حجر، ج7، ص82

فلسفه این‌كه چرا پیامبر صلی الله علیه وآله این حدیث را فرمودند، این است كه در اینجا غضب حضرت فاطمه زهراء (س) ، غضب شخصی نیست؛ بلكه غضب دینی و مذهبی است. غضب برای حق و باطل است، نه مسئله شخصی و برای این‌كه این سند در تاریخ بماند و برای آیندگان، شاخصه‌ای معین شود. همچنین  پیامبر صلی الله علیه وآله با بیان این جمله و جملاتی دیگری مانند «سیده نساء اهل الجنة » خواسته است، مقام حجیت الهیه فاطمه زهرا علیها السلام را ثابت كند و این برهان بر حجّیت فاطمه علیها السلام  بین مسلمین است و این عبارات  نشان از مقام عصمت حضرت فاطمه زهراء (س)  می‌دهد لذا حضرت صدیقه طاهره (س) ، پاره تن پیامبر اكرم(ص)  است و غضب و إیذاء او مساوی با غضب و إیذاء پیامبر اكرم(ص)  است و از طرف دیگر در صحیح بخاری و صحیح مسلم نقل كرده‌اند:
فغضبت فاطمة بنت رسول الله صلی الله علیه و سلم، فهجرت أبا بكر، فلم تزل مهاجرته حتی توفیت .
فاطمه بنت رسول الله صلی الله علیه و سلم غضبناك شد از أبوبكر ... .
صحیح بخاری، ج4، ص210و219
و هیچگاه با ابوبكر نیز بیعت نكرد حال سوآل ما از اهل سنت طبق روایات صحیح كه پیامبر فرمود :
«من مات بغیر إمام مات میتة جاهلیة» و یا« من مات و لیس فی عنقه بیعة، مات میتة جاهلیة .من مات و لیس له إمام مات میتة جاهلیة »
هركس بدون امام بمیرد به مرگ جاهلیت مرده است ، این است  اگر ابوبكر امام بود چرا حضرت زهراء علیها السلام باابوبكر بیعت نكرد ؟ یا باید ملتزم باشید ـ نستجیر بالله ـ حضرت فاطمه زهراء (س) : ماتت بلا إمام و ماتت میتة جاهلیة. و استحقاق آتش جهنم دارد.
یا باید بپذیرید: فاطمة سیدة نساء أهل الجنة . فاطمة سیدة نساء العالمین .
شما در این بن‌بست، كدام‌یك را انتخاب می‌كنید؟ آیا راهی جز یك راه، فرار روی شما هست كه باید بگویید از دیدگاه حضرت فاطمه زهراء (س) ، جناب أبوبكر، خلیفه واقعی پیامبر اكرم(ص)  و امام واقعی و وصی پیامبر اكرم(ص)  نیست؟
البته اخیرا یک راه دیگر برای فرار از جواب پیدا کردند و اسم آن را جواب دندان شکن گذاشتند هر چند خیلی احمقانه چنین فکری کردند و باید به این سوال پاسخ دقیق بدهند.
لذا، زهرای مرضیه (س)  با استفاده بهینه و صحیح از فرامین نبی مكرم(ص)  كه ایشان را شاخص و الگو و ملاك برای حقانیت حضرت علی (ع)  قرار داده و بطلان دیگران، از این فرصت استفاده می‌كند و هیچ‌گونه ملاحظه‌ای نمی‌كند و وصیت می‌كند:
بعد از من، اجازه ندهید أبوبكر برای نماز من حاضر شود
.
صحیح بخاری، ج5، ص83 ـ صحیح مسلم، ج5، ص154
بنابراین اگر ما هیچ دلیلی نداشته باشیم بر حقانیت حضرت علی (ع)  و بطلان بعضی از قضایا، غیر از حضرت صدیقه طاهره (س) ، برای ما كفایت می‌كند.

تاریخ ارسال : یکشنبه 16 تیر 1392 06:13 ق.ظ | نویسنده : ابواسحاق

لطفا دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.