تبلیغات
http://chargetel020.1000charge.com/ شیعه حق

نمونه‌هایی از تحریف در صحیحین

ما نمونه‌ایی از تحریف را می‌آوریم و قضاوت را به عهده خوانندگان می گذاریم. امیدوارم که تعصبات رو کنار بگذارید و خودتان قضاوت کنید.

در رابطه با فضیلت حضرت خدیجه كبری (سلام الله علیها)، 3 مورد در صحیح بخاری و یك مورد در صحیح مسلم تحریف صورت گرفته است. ابتداء عبارت صحیح بخاری را نمایش می‌دهیم تا اینها را ببینند و بعد هم تصریح بزرگان و شخصیت‌های برجسته أهل سنت را در این زمینه می‌بینیم.

پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) می‌فرماید:

كمل من الرجال كثیر و لم یكمل من النساء إلا آسیة إمرأة فرعون و مریم بنت عمران و إن فضل عائشة علی النساء كفضل الثرید علی سائر الطعام.

از مردان، افراد زیادی به كمال رسیده‌اند، ولی از زنان، فقط حضرت آسیه، همسر فرعون و حضرت مریم بنت عمران به كمال رسیده‌اند. أفضلیت عایشه بر دیگران، همانند أفضلیت آب‌گوشت است نسبت به سایر غذاها.

صحیح البخاری، ج4، ص131، كتاب أحادیث الأنبیاء، باب 32 و ج4، ص139 و ج6، ص205 ـ صحیح مسلم، ج7، ص133

بعضی‌ها این روایت را به عنوان تمسخر نقل می‌كنند. ولی شاید در آن زمان، از دیدگاه نبی مكرم (صلی الله علیه و آله) یا كسی كه این روایات را درست كرده است، تصور می‌كرد كه بهترین غذا آب‌گوشت است، نه چلومرغ و جوجه كباب و برگ و غیره.

ما خود كتاب صحیح بخاری را آورده‌ایم تا نگویند این صحیح بخاری كه می‌گویند، درست نیست. این كتاب صحیح بخاری كه ما آورده‌ایم، چاپ مدینه منوره، دار الطرق النجاة است. در چاپ‌های دیگر صحیح بخاری هم این روایت به همین شكل آمده است:

كمل من الرجال كثیر و لم یكمل من النساء إلا آسیة امرأة فرعون و مریم بنت عمران و إن فضل عائشة علی النساء كفضل الثرید علی سائر الطعام.

در صحیح مسلم تك جلدی، صفحه 988، حدیث 2431، چاپ عربستان سعودی، بیت الأفكار الدولیة هم به این شكل آمده است:

كمل من الرجال كثیر و لم یكمل من النساء غیر مریم بنت عمران و آسیة امرأة فرعون و إن فضل عائشة علی النساء كفضل الثرید علی سائر الطعام.

شما ببینید كه ما در این كتاب‌ها خواندیم پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) فرموده است: «از زنان، فقط 2 نفر به كمال رسیده‌اند». حالا ببینیم دیگرانی كه این روایت را از صحیح بخاری و صحیح مسلم نقل كرده‌اند، چگونه نقل كرده‌اند؟

 

تائید تحریف در صحیح بخاری توسط علماء بزرگ أهل سنت

1. شوكانی

علامه شوكانی، از بزرگان أهل سنت می‌گوید:

و فی الصحیحین و غیرهما من حدیث أبی موسی الأشعری عن النبی صلی الله علیه و آله و سلم قال: كمل من الرجال كثیر و لم یكمل من النساء إلا آسیة امرأة فرعون و مریم بنت عمران و خدیجة بنت خویلد و إن فضل عائشة علی النساء كفضل الثرید علی سائر الطعام.

فتح القدیر للشوكانی، ج5، ص257

ما سؤال می‌كنیم كه چرا در صحیح بخاریِ موجود، عبارت «خدیجة بنت خویلد» حذف شده است؟ چرا؟ آیا أم المؤمنین نیست؟ آیا همسر پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) نیست؟ آیا فدایی رسول اكرم (صلی الله علیه و آله) نیست؟ آیا تمام زندگی‌اش را وقف اسلام نكرد؟ آیا یك‌دفعه شد كه بگویید در صحیح بخاری، این روایت در فضیلت حضرت خدیجه كبری (سلام الله علیها) تحریف و حذف شده است، ولی دیگران آمده‌اند این روایت را نقل كرده‌اند؟

آقای شوكانی (متوفای 1250 هجری) از علماء بزرگی است كه مورد تائید وهابیت عربستان سعودی است.

در 3 جای صحیح بخاری و یك جای صحیح مسلم، حضرت خدیجه كبری (سلام الله علیها) جزء این روایت نبود. آیا تحریف از این بدتر می‌شود؟

 

2. متقی هندی

آقای متقی هندی در كنز العمال، جلد 12، صفحه 143 این تعبیر را دارد:

خیر نساء العالمین أربع: مریم بنت عمران و خدیجة بنت خویلد و فاطمة بنت محمد و آسیة امرأة فرعون (حم، ق عن أنس).

كلمه «ق» یعنی این روایت هم در صحیح مسلم هست و هم در صحیح بخاری. كلمه «حم» یعنی از مسند احمد. اینها از حروف رمزی كنز العمال است. خود آقای متقی هندی در كنز العمال، جلد 1، صفحه 6 می‌گوید:

و قصدت فیه جمع الأحادیث النبویة بأسرها و هذه رموزه «خ» للبخاری، «م» لمسلم، «ق» لهما، «د» لأبی داود، «ت» للترمذی، «ن» للنسائی، «ه» لابن ماجة، «4» لهؤلاء الأربعة، «3» لهم إلا إبن ماجة، «حم» لأحمد فی مسنده ... .

ما از این آقایان سؤال می‌‌كنیم كه این روایت در كجای صحیح بخاری آمده است؟ در كجای صحیح بخاری آمده است كه پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) فرمود:

بهترین زنان عالم، 4 نفر هستند: آسیه و مریم و فاطمه و خدیجه.

 

3. إبن كثیر

آقای إبن كثیر سلفی (متوفای 774 هجری) می‌گوید:

و فی صحیح البخاری أیضا عن أبی موسی قال: قال رسول الله صلی الله علیه و سلم: كمل من الرجال كثیر و لم یكمل من النساء إلا مریم بنت عمران و خدیجة بنت خویلد و آسیة إمرأة فرعون و فضل عائشة علی النساء كفضل الثرید علی سائر الطعام.

البدایة و النهایة لإبن كثیر، ج8، ص100، چاپ دار إحیاء التراث العربی، بیروت، تحقیق علی شیری


آقای إبن كثیر می‌گوید در صحیح بخاری از أبو موسی اشعری این‌گونه آمده است و «خدیجة بنت خویلد» از زنانی است كه پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله) فرمود به كمال رسیده‌اند. چرا عبارت «خدیجة بنت خویلد» در 3 جای صحیح بخاری و در یك‌جای صحیح مسلم حذف شده است؟

آقای إبن كثیر، هم برای آقایان أحناف و هم برای حنابله و هم برای آقایان وهابی‌ها، جایگاه كاملاً ویژه‌ای دارد.

این نمونه‌ای بود از تحریفات

آیا با این اوصاف میشه به چنین کتابی اعتنا کرد؟ میشه عنوان صحیحین رو برای اون به کار برد؟


حذف روایت «إثنا عشر خلیفه» از صحیح بخاری

این موضوع را آقای إبن تیمیه می‌گوید و خوب و بد، بیخ ریش صاحبش است. ایشان می‌گوید:

و فی الصحیحین عن جابر بن سمرة قال دخلت مع أبی إلی النبی (صلی الله علیه و سلم) و سمعته یقول: إن هذا الأمر ما ینقضی حتی یمضی منهم إثنا عشر خلیفة، ثم تكلم بكلمة خفیفة لم أفهمها، فقلت لأبی: ما قال؟ قال: كلهم من قریش.

در صحیح مسلم و صحیح بخاری آمده است كه جابر بن سمره می‌گوید: با پدرم خدمت پیامبر (صلی الله علیه و سلم) مشرف شدیم و شنیدم كه حضرت فرمود: «این اسلام از بین نخواهد رفت تا این‌كه 12 نفر خلیفه می‌آیند و برای أمت اسلامی خلافت می‌كنند». سپس جمله‌ای را گفت كه من در آن سر و صدا متوجه نشدم و از پدرم سؤال كردم كه پیامبر (صلی الله علیه و سلم) چه فرمود: گفت: فرمود: همه آن 12 خلیفه از قریش هستند.

باز هم إبن تیمیه می‌گوید:

و فی لفظ فی الصحیحیین: لا یزال الإسلام عزیزا إلی إثنی عشر خلیفة.

در یك لفظی در صحیح بخاری و صحیح مسلم آمده است: عزت اسلام با 12 خلیفه است.

منهاج السنة لإبن تیمیة، ج3، ص383

هم‌چنین إبن تیمیه (متوفای 728 هجری) در منهاج السنة، جلد 3، صفحه 384، با تحقیق محمد رشاد سالم، چاپ بیروت به نقل از سعد بن أبی وقاص می‌گوید:

كتبت إلی جابر بن سمرة مع غلامی نافع: أخبرنی بشئ سمعته من رسول الله صلی الله علیه و آله.

نامه‌ای نوشتم به جابر بن سمره و به غلام نافع دادم تا ببرد و در این نامه نوشتم: شنیده‌ام از پیامبر (صلی الله علیه و سلم) هم‌چنین روایتی را.

جابر بن سمره برای من جواب داد كه پیامبر (صلی الله علیه و سلم) فرمود:

لا یزال الدین قائما حتی تقوم الساعة أو یكون علیكم إثنا عشر خلیفة، كلهم من قریش.

قیامت برپا نمی‌شود و اسلام از بین نخواهد رفت تا این‌كه 12 نفر به عنوان خلیفه پیامبر (صلی الله علیه و سلم) بیایند و همه‌شان از قریش هستند.

خب، ما از این آقایان سؤال می‌كنیم:

إبن تیمیه كه می‌گوید این عبارت در صحیح بخاری آمده، به ما بگویند كه در كجای صحیح بخاری آمده است؟ به ما نشان بدهند. ما نتوانستیم پیدا كنیم عبارتی را كه آقایان إبن تیمیه از صحیحین نقل می‌كند. ما از جناب مولوی عبد الحمید اسماعیل زهی و هم‌چنین از دیگر عزیزان اساتید و طلاب دار العلوم مكی زاهدان كه هر سال مراسم با شكوه و مفصلی به نام ختم صحیح بخاری دارند، این را به ما جواب بدهند.

حذف تحریم متعة النساء توسط عمر بن خطاب از بعضی از نُسَخ صحیح بخاری

درباره تحریف متعه توسط عمر، از بعضی از نُسَخ صحیح بخاری هم صحبت می‌كنیم و این هم شنیدنی و جالب است. همین صحیح بخاری كه در دست ما هست، در چاپ‌های مختلف، اسم عمر بن خطاب را در بعضی از نُسَخ حذف كرده است.

روایت از جابر است و می‌گوید:

أنزلت آیة المتعة فی كتاب الله، ففعلناها مع رسول الله صلی الله علیه و سلم و لم ینزل قرآن یحرمة، فلم ینه عنها حتی مات، قال رجل برأیه ما شاء.

آیه متعه در كتاب خدا آمده بود و ما و پیامبر (صلی الله علیه و سلم) هم آن را انجام می‌دادیم و در قرآن هم آیه‌ای نیامد كه متعه را حرام كرده باشد و پیامبر (صلی الله علیه و سلم) هم از آن نهی نكرد و از دنیا رفت. یك مردی آمد و هر چه خواست، درباره متعه گفت.

قال محمد [بن اسماعیل بخاری]: یقال إنه عمر.

آن مرد كه هر چه خواست درباره متعه گفت، عمر بود.

این عبارت در صحیح بخاری، جلد 5، صفحه 185 آمده است.

ولی در صحیح بخاری، چاپ دار طرق النجاة آمده است:

حتی مات، قال رجل برأیه ما شاء.

و این عبارت:

قال محمد [بن اسماعیل بخاری]: یقال إنه عمر.

را حذف كرده‌اند. جناب آقای مولوی عبد الحمید، نام عمر كجا رفت؟ اگر این عبارت را آقای بخاری نگفته است، در آن نسخه‌های قبلی كه آمده است:

قال محمد [بن اسماعیل بخاری]: یقال إنه عمر.

این عبارت تحریف شده و اضافی است. اگر هم گفته است، پس در اینجا كه حذف كرده‌اند، تحریف شده است. شما هر كدام از این نسخه‌ها را بگیرید، تحریف صورت گرفته است. هر دو نسخه هم چاپ عربستان سعودی است؛ دار طرق النجاة یا بیت الأفكار الدولیة. در یكی از اینها آمده است:

قال محمد [بن اسماعیل بخاری]: یقال إنه عمر.

و در دیگری، این عبارت حذف شده است.

در صحیح بخاری، نسخه سلطانی هم همین تعبیر حذف شده است و فقط این عبارت در آخر حدیث آمده است:

حتی مات، قال رجل برأیه ما شاء.

و این عبارت:

قال محمد [بن اسماعیل بخاری]: یقال إنه عمر.

حذف شده است.

 

إقرار علماء أهل سنت بر این‌كه مراد از كلمه «رجل»، عمر بن خطاب است

آقای حمیدی (متوفای 488 هجری) در كتاب الجمع بین الصحیحین، جلد 1، صفحه 349 می‌گوید:

قال رجل برأیه ما شاء، قال البخاری: یقال إنه عمر.

یك مردی آمد و هر چه خواست، درباره متعه گفت. آقای بخاری می‌گوید: آن مردی كه هر چه خواست [برخلاف قرآن و سنت پیامبر (صلی الله علیه و سلم)] درباره متعه گفت، عمر بود.

آقایان این را برای ما جواب بدهند كه این جمله آقای بخاری كه می‌گوید:

یقال إنه عمر.

چرا در بعضی از نسخه‌های موجود صحیح بخاری آمده و در بعضی‌ها نیامده است؟ كدامش تحریف است؟ این را برای ما روشن كنند. هر كدامش را قبول كنند، در نسخه دیگر تحریف صورت گرفته است.


قضاوت با شما

منبع سایت ولی عصر

تاریخ ارسال : چهارشنبه 19 تیر 1392 06:28 ق.ظ | نویسنده : ابواسحاق

لطفا دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

تاریخ ارسال : چهارشنبه 19 تیر 1392 12:19 ب.ظ
درود برشما دل سرد نشید ادامه بدید.
سلام
درود بر شما و تمام شیعیان و مسلمانان حق طلب
سلامت باشید دل سرد نمیشیم تا پایان به افتخار چهارده معصوم ایستاده ایم.
یا علی

ابواسحاق

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.