تبلیغات
http://chargetel020.1000charge.com/ شیعه حق

بررسی آیه غار

دوستان اهل سنت اصرار دارند که برای یار غار فضیلت می باشد که به همراه پیامبر (ص) در غار بوده در حالی که نصح قران چنین عقیده ای را باطل می کند امیدوارم که در فضایی منطقی مطالعه کنید و تعصبات رو کنار بگذارید.

1- اهل سنت می گویند: پیامبر (ص) همراه با ابوبکر از مکه بیرون آمدند و به غار رفتند.

جواب:
این گفته زمانی قبول است که آیه هم به این عقیده جامه عمل بپوشاند در حالی که آیه 40 سوره توبه صراحت دارد که پیامبر (ص) تنها از مکه خارج شده اند
إِلاَّ تَنصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللّهُ إِذْ أَخْرَجَهُ الَّذِینَ كَفَرُواْ...
اگر او [پیامبر] را یارى نكنید قطعا خدا او را یارى كرد هنگامى كه كسانى كه كفر ورزیدند او را [از مكه] بیرون كردند

می بینیم که آیه به صورت مفرد آمده بنابراین آیا این اثبات نمی کند آقایان با قرآن آشنا نیستند؟

2- هنگامی به داخل غار می رسد ضمیر تثنیه به کار می رود.
ثَانِیَ اثْنَیْنِ إِذْ هُمَا فِی الْغَارِ
او نفر دوم از دو تن بود آنگاه كه در غار [ثور] بودند

اما منظور از ثانی اثنین چیست؟
طبق قواعد علم نحو، «ثانى اثنین» حال است براى ضمیر«هاء» در «اذ اخرجه» و به اتفاق شیعه و سنى این ضمیر به رسول خدا صلى الله علیه وآله بر مى‌گردد نه به ابوبكر؛ پس آیه در حقیقت حال رسول خدا صلى الله علیه وآله را بیان مى‌كند نه حال همراه او را؛ چنانچه بزرگان اهل سنت بر این مطلب تصریح كرده‌اند. ابن تیمیه حرانى در این باره مى‌نویسد:
وقوله (ثانی اثنین) حال من الضمیر فی أخرجه....
«ثانى اثنین» حال است براى ضمیرى كه در «اخرجه» وجود دارد.
ابن تیمیه الحرانی، أحمد عبد الحلیم ابوالعباس ( 728 هـ)، منهاج السنة النبویة، ج 8، ص 472، تحقیق: د. محمد رشاد سالم، ناشر: مؤسسة قرطبة، الطبعة: الأولى، 1406هـ.
و بدر الدین عینى مى‌نویسد:
قوله: (ثانی اثنین) حال من الضمیر المنصوب فی إذ أخرجه الذین كفروا....
«ثانى اثنین» حال است براى ضمیر منصوبى كه در جمله «اذ اخرجه الذین كفروا» وجود دارد.
العینی، بدر الدین ابومحمد محمود بن أحمد الغیتابی الحنفی ( 855هـ)، عمدة القاری شرح صحیح البخاری، عمدة القاری ج 16، ص 173، ناشر: دار إحیاء التراث العربی – بیروت.
و ابن عاشور مى‌گوید:
و (ثانیَ اثنین) حال من ضمیر النصب فی (أخرجه).
محمد الطاهر بن عاشور (1284هـ)، تفسیر التحریر والتنویر، ج 10، ص 96، ناشر: دار سحنون للنشر والتوزیع - تونس - 1997م.

 
بسیارى از بزرگان اهل سنت تصریح كرده‌اند كه مراد از «ثانى اثنین» رسول خدا صلى الله علیه وآله است نه ابوبكر كه ما به نام چند تن از آنان اشاره مى‌كنیم:
طبرى در تفسیر خود مى‌نویسد:
كما نصره إذ أخرجه الذین كفروا بالله من قریش من وطنه وداره ثانی اثنین یقول أخرجوه وهو أحد الاثنین أی واحد من الاثنین... .
چنانچه خداوند (رسولش) را یاری كرد در آن هنگام كه كفار قریش آن حضرت را از وطنش بیرون كردند، و یك نفر را همراه او كرد و رسول خدا یكی از دو نفر بود .
الطبری، أبی جعفر محمد بن جریر ( 310هـ)، جامع البیان عن تأویل آی القرآن، ج10، ص135، ناشر: دار الفكر، بیروت – 1405هـ.
و آلوسى نیز مى‌نویسد:
(ثانی اثنین) حال من ضمیره علیه الصلاة والسلام أی أحد اثنین.
«ثانى اثنین» حال است براى ضمیرى كه به رسول خدا (ص) بر مى‌گردد؛ یعنى آن حضرت یكى از دو تا بود.
الآلوسی البغدادی، العلامة أبی الفضل شهاب الدین السید محمود (1270هـ)، روح المعانی فی تفسیر القرآن العظیم والسبع المثانی، ج10، ص96، ناشر: دار إحیاء التراث العربی – بیروت.
و بغوى مى‌نویسد:
(إذ أخرجه الذین كفروا) من مكة حین مكروا به وأرادوا تبیینه وهموا بقتله (ثانی اثنین) أی هو أحد الإثنین.
البغوی، الحسین بن مسعود (516هـ)، تفسیر البغوی، ج2، ص292، تحقیق: خالد عبد الرحمن العك، ناشر: دار المعرفة - بیروت.
و در تفسیر مجاهد آمده است:
عن مجاهد فی قوله (إلا تنصروه فقد نصره الله) قال ذكر ما كان من أول شأنه حین أخرجوه یقول فالله ناصره كما نصره وهو (ثانی اثنین).
مجاهد بن جبر المخزومی التابعی أبو الحجاج، تفسیر مجاهد، ج1، ص279، تحقیق: عبدالرحمن الطاهر محمد السورتی، ناشر: المنشورات العلمیة - بیروت.


برفرض كه مراد از «ثانى اثنین» ابوبكر باشد، بازهم فضیلتى براى وى محسوب نمى‌شود؛ چرا كه این جمله تنها گزارشى از اجتماع مكانى ابوبكر با پیامبر است و مفاد آن هیچ فضیلیتى را براى وى به اثبات نمى‌رساند.
هر چند این فرض کاملا از بیان آیه رد می شود و ارزشی ندارد.

3- إِذْ یَقُولُ لِصَاحِبِهِ لاَ تَحْزَنْ إِنَّ اللّهَ مَعَنَا
به صرف همراهی با پیامبری ، کسی دارای فضیلت نمی شود . قرآن کافرانی را که در زندان با حضرت یوسف بودند با لفظ "صاحب" نام می برد یا طبق آیه 37 سوره کهف برداشت می شود که کافر می تواند "صاحب" و همراه مومن باشد
طبق آیه یار غار محزون و ناراحت بود و پیامبر (ص) به او گفتند که محزون نباشد (اذ یقول لصاحبه لا تحزن ان الله معنا) سوال ما این است که ناراحتی و اندوه به چه دلیل بوده است ؟ توجه کنید که پیامبر (ص) با آن اندوه مخالفند . آیا نتیجه عدم ایمان کامل نبوده است ؟ که در بحث سکینه مطرح خواهد شد.
روشن است كه رسول خدا جمله «ان الله معنا» را براى رفع نگرانى ابوبكر فرمود تا او را متوجه خداوند و قدرت و عظمت بى‌نهایت او نموده و قدرت مشركان قریش را در برابر قدرت پروردگار ناچیز جلوه دهد؛ اما آیا ابوبكر به این سخن پیامبر خدا اطمینان كرد و از حزن او كاسته شد تا معیت، معیتى خاص باشد؟
با توجه به نگرانى مداوم و پى در پى ابوبكر و عدم اطمینان او به سخن پیامبر خدا، منظور از معیت و همراهى خداوند در این جمله، هرگز نمى‌تواند معیت خاص باشد؛ بلكه مراد از آن همان معیت عام و جهان شمول الهى است كه همه عالمیان آن برخوردار هستند.
بلی، این معیت در حق رسول خدا، معیتى است خاص؛ اما در حق ابوبكر چنین نیست؛ چرا كه به تصریح بزرگان اهل سنت، معیت خاص خداوند همان تأیید و نصرت الهى است كه در فقرات بعدى آیه، تنها شامل حال رسول خدا شده و ابوبكر از آن محروم مانده است كه در بررسى فراز‌ بعدى آیه «فأنزل سكینته علیه...» مدارك آن ارائه خواهد شد.


4- فَأَنزَلَ اللّهُ سَكِینَتَهُ عَلَیْهِ
طبق آیه سکینه (آرامش) تنها بر پیامبر (ص) نازل شد ، نه بر ابوبکر . "فَأَنزَلَ اللّهُ سَكِینَتَهُ عَلَیْهِ"
و خدا در همان سوره (توبه) آیه 26 می فرماید:
ثُمَّ أَنَزلَ اللّهُ سَكِینَتَهُ عَلَى رَسُولِهِ وَعَلَى الْمُؤْمِنِینَ
آنگاه خدا آرامش خود را بر فرستاده خود و بر مؤمنان فرود آورد
و همچنین سوره فتح آیه 26 می فرماید:
فَأَنزَلَ اللَّهُ سَكِینَتَهُ عَلَى رَسُولِهِ وَعَلَى الْمُؤْمِنِینَ
پس خدا آرامش خود را بر فرستاده خویش و بر مؤمنان فرو فرستاد
و اگر این دو آیه را با آیه 40 سوره توبه مقایسه کنیم نتیجه می گیریم که ابوبکر جزء مومنین نبوده وگرنه خدا سکینه را در غار بر او نیز نازل می کرد.

5- رسول خدا (ص) نیازی به همراه نداشت و شاهد این مطلب خود آیه غار است که می فرماید:
إِلاَّ تَنصُرُوهُ فَقَدْ نَصَرَهُ اللّهُ
اگر او [پیامبر] را یارى نكنید قطعا خدا او را یارى كرد

یا

وَأَیَّدَهُ بِجُنُودٍ لَّمْ تَرَوْهَا
و او را با سپاهیانى كه آنها را نمى‏ دیدید تایید كرد

بنابراین یار غار بودن نه تنها فضیلتی به حساب نمی آید بلکه ما برعکس آن را به صورت خلاصه و با استدلالات قرآنی و اعترافات اهل سنت اثبات کردیم.

تاریخ ارسال : جمعه 21 تیر 1392 06:27 ق.ظ | نویسنده : ابواسحاق

لطفا دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

تاریخ ارسال : شنبه 22 تیر 1392 03:07 ق.ظ
بسم الله الرحمن الرحیم
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
سلام علیکم
با آرزوی قبولی طاعات و عباداتتان، با مطلبی تحت عنوان " مقام والای امیرالمومنین علی علیه السلام" آپم. منتظر حضور نورانی شما هستم.
اللهم عجل لولیک الفرج
یا علی
تاریخ ارسال : جمعه 21 تیر 1392 01:16 ب.ظ
با سلام؛
با پست "توطئه های یهود علیه اسلام(1): جلوگیری از تولّد پیامبر اعظم(صلّی الله علیه و آله)" بروزم
در پناه امام زمان(عج)
یا علی مدد

سلام علیکم
به روی چشم
موفق باشید

ابواسحاق

تاریخ ارسال : جمعه 21 تیر 1392 09:29 ق.ظ
سلام و عرض ادب و احترام و تبریک حلول ماه مبارک رمضان , ماه ضیافت الله خدمت برادر بزرگوار
مدتی سفر بودم و تازه برگشتم
الحمدلله همچنان پر تلاش و خستگی نا پذیر مشغول نوشتن هستید
الحمدلله
yas_kabood.mihanblog.com

سلام خدمت شما خواهر گرامی بنده هم به نوبه خودم حلول ماه مبارک رمضان کریم را به شما تبریک میگم.
امیدوارم که خوش گذشته باشه و خسته نباشید.
ما هم منتظر مطالب خواندنی شما هستیم.
یا علی

ابواسحاق

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.