تبلیغات
http://chargetel020.1000charge.com/ شیعه حق

تناقض در کلام علمای اهل سنت پیرامون صحابه 1

مسأله صحابه و مقامات صحابه در بین اهل سنت بسیار مهم و از طرفی عجیب است .

اهل سنت قائل هستند که اگر کسی طعن و یا قدحی بر صحابه وارد کند کافر گشته و از اسلام خارج میشود .

در اینجا به تبیین یکی از مسائل مهم پیرامون صحابه میپردازیم و ببینیم آیا واقعا تمامی عادل و بهشتی بوده و طعن و قدح به آنان موجب خروجیت از اسلام است یا خیر ؟

تعریف صحابه در نزد اهل سنت :
 

کل من صحبه سنه أو شهرا أو یوما أو ساعه أو رآه فهو من أصحابه

هرکسی که مصاحبت و همراهی کند پیامبر را یک سال ، یک ماه ، یک ساعت و یا یک لحظه پیامبر را دیده باشد صحابه است .

شرح أصول اعتقاد أهل السنه والجماعه من الکتاب والسنه وإجماع الصحابه ، ج 1 ص 160 ، اسم المؤلف:  هبه الله بن الحسن بن منصور اللالکائی أبو القاسم الوفاه: 418 ، دار النشر : دار طیبه - الریاض - 1402 ، تحقیق : د. أحمد سعد حمدان

طبقات الحنابله ، ج 1 ص 243 ، اسم المؤلف:  محمد بن أبی یعلى أبو الحسین الوفاه: 521 ، دار النشر : دار المعرفه - بیروت ، تحقیق : محمد حامد الفقی

کتب ورسائل وفتاوى شیخ الإسلام ابن تیمیه ، ج 20 ص 298 ، اسم المؤلف:  أحمد عبد الحلیم بن تیمیه الحرانی أبو العباس الوفاه: 728 ، دار النشر : مکتبه ابن تیمیه ، الطبعه : الثانیه ، تحقیق : عبد الرحمن بن محمد بن قاسم العاصمی النجدی

 

 بخاری نیز در مورد صحابه مینویسد :

ومن صحب النبی صلى الله علیه وسلم أو رآه من المسلمین فهو من أصحابه

هرکس مصاحب و همراه پیامبر بوده و یا اورا دیده باشد از مسلمانان ، پس آن شخص صحابه است .

الجامع الصحیح المختصر ، ج 3 ص 1335 ، اسم المؤلف:  محمد بن إسماعیل أبو عبدالله البخاری الجعفی الوفاه: 256 ، دار النشر : دار ابن کثیر , الیمامه - بیروت - 1407 - 1987 ، الطبعه : الثالثه ، تحقیق : د. مصطفى دیب البغا

 

جناب قرطبی نیز به وجود این مطلب در بخاری تصریح میکند و میگوید :

قال البخاری فی صحیحه : من صحب النبی صلى الله علیه وسلم أو رآه من المسلمین فهو من أصحابه

بخاری در صحیحش گفته است : هرکس مصاحب و همراه پیامبر بوده و یا اورا دیده باشد از مسلمانان ، پس آن شخص صحابه است .

الجامع لأحکام القرآن ، ج 8 ص 298 ، اسم المؤلف:  أبو عبد الله محمد بن أحمد الأنصاری القرطبی الوفاه: 671 ، دار النشر : دار الشعب - القاهره

 

 جالب است که جناب نووی در مورد تعریف صحابه ادعای جمهور کرده و مینویسد :

أن الصحیح الذی علیه الجمهور أن کل مسلم رأى النبی صلى الله علیه وسلم ولو ساعه فهو من اصحابه

آنچه صحیح است و مورد اتفاق جمهور علماء است ، این است که هرمسلمانی که پیامبر صلی الله علیه و سلم را دیده باشد ولو به مدت یک ساعت ، آن شخص از صحابه است .

صحیح مسلم بشرح النووی ، ج 16 ص 85 ،  اسم المؤلف:  أبو زکریا یحیى بن شرف بن مری النووی الوفاه: 676 ، دار النشر : دار إحیاء التراث العربی - بیروت - 1392 ، الطبعه : الطبعه الثانیه

 

همچنین جناب ابن تیمیه در منهاج السنه قید مومنا را آورده است و میگوید :

من صحب النبی صلى الله علیه وسلم سنه أو شهرا أو یوما أو ساعه أو رآه مؤمنا به فهو من أصحابه

هرکسی که مصاحب و همراه پیامبر بوده چه یک سال ، یک ماه ، یا یک روز ، یا یک ساعت یا پیامبر را دیده باشد در حالی که مومن بوده ، پس آن شخص از صحابه است .

منهاج السنه النبویه ، ج 8 ص 383 ،  اسم المؤلف:  أحمد بن عبد الحلیم بن تیمیه الحرانی أبو العباس الوفاه: 728 ، دار النشر : مؤسسه قرطبه - 1406 ، الطبعه : الأولى ، تحقیق : د. محمد رشاد سالم

کتب ورسائل وفتاوى شیخ الإسلام ابن تیمیه ، ج 20 ص 298 ، اسم المؤلف:  أحمد عبد الحلیم بن تیمیه الحرانی أبو العباس الوفاه: 728 ، دار النشر : مکتبه ابن تیمیه ، الطبعه : الثانیه ، تحقیق : عبد الرحمن بن محمد بن قاسم العاصمی النجدی

 

 با این تعاریفی که در کتب اهل سنت در مورد صحابه امده است، محدوده صحابه مشخص شد و کلام ابن تیمیه از تمامی صحبت های دیگر علما بهتر است چرا که وی قید " مؤمنا " را آورده و طبق تعریف ابن تیمه اگر کسی پیامبر را دیده باشد ولی ایمان به ایشان نیاورده باشد و یا مصاحب پیامبر بوده ولی ایمان نداشته جزو صحابه محسوب نمیشود . چرا که منافقینی بودند که جزو اصحاب پیامبر بودند . جناب ابن حزم در قضیه گردنه تبوک که عده ای از صحابه قصد ترور پیامبر را داشتند مینویسد :

أن أبا بکر وعمر وعثمان وطلحه وسعد بن أبی وقاص رضی الله عنهم أرادوا قتل النبی صلى الله علیه وسلم وإلقاءه من العقبه فی تبوک

بدرستی که اباکر و عمر عثمان و سعد بن ابی وقاص رضی الله عنهم اراده کشتن پیامبر و قصد ترور پیامبر را در گردنه تبوک داشتند .

المحلى ، ج 11 ص 224 ،  اسم المؤلف:  علی بن أحمد بن سعید بن حزم الظاهری أبو محمد الوفاه: 456 ، دار النشر : دار الآفاق الجدیده - بیروت ، تحقیق : لجنه إحیاء التراث العربی

پس طبق تعریف ابن تیمه و کلام جناب ابن حزم اندلسی کسانی که مومن بوده اند از صحابه هستند نه کسانی صرفا پیامبر را دیده اند و با ایشان بوده اند .

 

حکم کسی که طعن و یا قدحی بر صحابه وارد کند :
 

جناب ذهبی در این مورد مینویسد :

فمن طعن فیهم أو سبهم فقد خرج من الدین ومرق من مله المسلمین

هرکسی که به صحابه طعنی وارد کند و یا صحابه را سب کند ، از دایره دین خارج شده و از ملت اسلام بیرون رفته است .

الکبائر ، ج 1 ص 237 ،  اسم المؤلف:  محمد بن عثمان الذهبی الوفاه: 748 ، دار النشر : دار الندوه الجدیده - بیروت

 

همچنین جناب یحی بن معین در تاریخش مینویسد :

وکل من یشتم عثمان أو طلحه أو أحدا من أصحاب النبی صلى الله علیه وسلم دجال لا یکتب عنه وعلیه لعنه الله والملائکه والناس أجمعین

هرکسی که عثمان یا طلحه و یا یکی از صحابه پیامبر صلی الله علیه و سلم را شتم کند ، او دجال بوده و چیزی از وی نوشته نمیشود و لعنت خدا و ملائکه و مردم بر او باد .

تاریخ ابن معین (روایه الدوری) ،  ج 3 ص 546 ، اسم المؤلف:  یحیى بن معین أبو زکریا الوفاه: 233 ، دار النشر : مرکز البحث العلمی وإحیاء التراث الإسلامی - مکه المکرمه - 1399 - 1979 ، الطبعه : الأولى ، تحقیق : د. أحمد محمد نور سیف

 

حال قضاوت یک مطلبی را به عهده شما میگذاریم :
 

پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله فرمودند :

4615 أخبرنا أحمد بن کامل القاضی ثنا محمد بن سعد العوفی ثنا یحیى بن أبی بکیر ثنا إسرائیل عن أبی إسحاق عن أبی عبد الله الجدلی قال دخلت على أم سلمه رضی الله عنها فقالت لی أیسب رسول الله صلى الله علیه وسلم فیکم فقلت معاذ الله أو سبحان الله أو کلمه نحوها فقالت سمعت رسول الله صلى الله علیه وسلم یقول من سب علیا فقد سبنی هذا حدیث صحیح الإسناد ولم یخرجاه وقد رواه بکیر بن عثمان البجلی عن أبی إسحاق بزیاده ألفاظ  .

ابو عبد الله جدلی می‌گوید: بر ام سلمه وارد شدم. به من گفت: آیا کسى در میان شما هست که پیامبر خدا صلى الله علیه وآله را سب کند و دشنام دهد؟ گفتم: پناه بر خدا... فرمود: از رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم شنیدم که فرمود: هر کس على (علیه السلام) را سب کند، به درستى که مرا سبّ کرده است.

این روایت سندش صحیح است در حالی‌که بخاری و مسلم آن را نیاورده اند. این روایت را بکیر بن عثمان بجلی از ابو اسحاق با اضافه تعبیرات دیگر روایت کرده است.

المستدرک على الصحیحین ، ج 3 ص 130 ، اسم المؤلف:  محمد بن عبدالله أبو عبدالله الحاکم النیسابوری الوفاه: 405 هـ ، دار النشر : دار الکتب العلمیه - بیروت - 1411هـ - 1990م ، الطبعه : الأولى ، تحقیق : مصطفى عبد القادر عطا

فضائل الصحابه ، ج 2 ص 594 ،  اسم المؤلف:  أحمد بن حنبل أبو عبد الله الشیبانی الوفاه: 241 ، دار النشر : مؤسسه الرساله - بیروت - 1403 - 1983 ، الطبعه : الأولى ، تحقیق : د. وصی الله محمد عباس

 مسند الإمام أحمد بن حنبل ، ج 6 ص 323 ، اسم المؤلف:  أحمد بن حنبل أبو عبدالله الشیبانی الوفاه: 241 ، دار النشر : مؤسسه قرطبه - مصر

 خصائص أمیر المؤمنین علی بن أبی طالب ، ج 1 ص 111 ، اسم المؤلف:  أحمد بن شعیب النسائی أبو عبد الرحمن الوفاه: 303 ، دار النشر : مکتبه المعلا - الکویت - 1406 ، الطبعه : الأولى ، تحقیق : أحمد میرین البلوشی

 السنن الکبرى ، ج 5 ص 133 ، اسم المؤلف:  أحمد بن شعیب أبو عبد الرحمن النسائی الوفاه: 303 ، دار النشر : دار الکتب العلمیه - بیروت - 1411 - 1991 ، الطبعه : الأولى ، تحقیق : د.عبد الغفار سلیمان البنداری , سید کسروی حسن

 تاریخ مدینه دمشق وذکر فضلها وتسمیه من حلها من الأماثل ، ج 14 ص 132 ، اسم المؤلف:  أبی القاسم علی بن الحسن إبن هبه الله بن عبد الله الشافعی الوفاه: 571 ، دار النشر : دار الفکر - بیروت - 1995 ، تحقیق : محب الدین أبی سعید عمر بن غرامه العمری

 تاریخ الإسلام ووفیات المشاهیر والأعلام ، ج 3 ص 634 ، اسم المؤلف:  شمس الدین محمد بن أحمد بن عثمان الذهبی الوفاه: 748هـ ، دار النشر : دار الکتاب العربی - لبنان/ بیروت - 1407هـ - 1987م ، الطبعه : الأولى ، تحقیق : د. عمر عبد السلام تدمرى


پس تا به اینجا هرکسی سب حضرت علی علیه السلام کند ، پیامبر را سب کرده است.

حضرت علی علیه السلام نیز از صحابه بوده و تعاریفی که علمای اهل سنت در مورد صحابه گفته اند ، بر ایشان نیز صدق میکند . همچنین طعن و قدح نسبت به ایشان نیز طبق گفته بزرگان اهل سنت موجب خروج از اسلام میشود .

ابن تیمیه در کتاب منهاج السنه مینویسد :

فان کثیرا من الصحابه و التابعین کانوا یبغضونه و یسبونه و یقاتلونه .

بدرستی که بسیاری از صحابه و تابعین بغض حضرت علی علیه السلام را داشتند و همچنین او را سب میکردند و با او میجنگیدند .

منهاج السنه النبویه ، ج 7 ص 137 و ص 138 ،  اسم المؤلف:  أحمد بن عبد الحلیم بن تیمیه الحرانی أبو العباس الوفاه: 728 ، دار النشر : مؤسسه قرطبه - 1406 ، الطبعه : الأولى ، تحقیق : د. محمد رشاد سالم


باز جناب ابن تیمیه در جایی دیگر مینویسد :

القادحون فی علی أعظم وأدین ... فمعلوم أن الذین قاتلوه ولعنوه وذموه من الصحابه والتابعین

کسانی که قدح در مورد علی علیه السلام وارد کردهاند از بزرگان و دین داران بوده اند ... و معلوم است ، بدرستی که کسلنی که با علی علیه السلام جنگیدن و او را لعنت کردند و اورا مذمت کردند از صحابه و تابعین بودند .

منهاج السنه النبویه ، ج 5 ص 9 و ص 10 ، اسم المؤلف:  أحمد بن عبد الحلیم بن تیمیه الحرانی أبو العباس الوفاه: 728 ، دار النشر : مؤسسه قرطبه - 1406 ، الطبعه : الأولى ، تحقیق : د. محمد رشاد سالم


باز به حدیثی از کتاب صحیح بخاری پیرامون نشانه منافق اشاره میکنیم :

حدثنا سلیمان أبو الربیع قال حدثنا إسماعیل بن جعفر قال حدثنا نافع بن مالک بن أبی عامر أبو سهیل عن أبیه عن أبی هریره عن النبی صلى الله علیه وسلم قال آیه المنافق ثلاث إذا حدث کذب وإذا وعد أخلف وإذا أؤتمن خان

پیامبر فرمودند : منافق سه نشانه دارد : هنگامی که صحبت میکند دروغ میگوید ، هنگامی که وعده دهد خلف وعده میکند و هنگامی که امانت دار شود و امنتی به او سپرده شود خیانت میکند .

الجامع الصحیح المختصر ، ج 1 ص 21 ،  اسم المؤلف:  محمد بن إسماعیل أبو عبدالله البخاری الجعفی الوفاه: 256 ، دار النشر : دار ابن کثیر , الیمامه - بیروت - 1407 - 1987 ، الطبعه : الثالثه ، تحقیق : د. مصطفى دیب البغا

پس طبق این گفته ابن تیمیه ، کثیری از صحابه حضرت علی علیه السلام را سب میکردند وسب ایشان ، سب پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله است . به نظر شما آیا این مطلب با عدالت تمام صحابه تعارض ندارد ؟
 

در این حالت عزیزان اهل سنت باید یکی از این دو راه را انخاب کنند :
 

1.این مطلب طبق گفته ابن تیمه صحیح بوده و عده ای از صحابه حضرت علی علیه السلام را سب و لعن میکردند و طبق قاعده ی علمای اهل سنت ، که اگر کسی طعن و یا قدحی بر صحابه وارد از دایره اسلام خارج است ، پس بسیاری از صحابه از دایره اسلام خارج هستند و این با عدالت و بهشتی بودن و .... صحابه در تعارض است .

2.این مطلب صحیح نیست و ابن تیمه در مورد صحابه دروغ گفته ، که در این صورت ابن تیمه علاوه بر دروغ گو بودن و منافق بودن (طبق حدیث صحیح بخاری) ، خود وی قدحی بر صحابه وارد کرده  و خودش از دایره اسلام خارج شده  است . 

تاریخ ارسال : یکشنبه 3 شهریور 1392 06:05 ق.ظ | نویسنده : ابواسحاق

لطفا دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

تاریخ ارسال : دوشنبه 4 شهریور 1392 09:18 ب.ظ
سلام.
با مقاله ی ابوبکر چگونه به خلافت رسید ، آپم:
http://alsonnat.blogfa.com/post/28
منتظر حضور و نظر ارزشمند شما هستیم.
با تشکر
راستی خیلی وقت بود نبودید!
با سلام
حتما مراجعه می کنم.
با تشکر

ابواسحاق

تاریخ ارسال : دوشنبه 4 شهریور 1392 10:18 ق.ظ
salam
برادر شما همان ابو اسحاقی هستید كه نام متین هم داره و در پالتاك مناظره كرده بود؟؟؟؟؟
و البته مناظراتی داشتید و همچنین مجری در پالتاكم هم هستید شما همان ابو اسحاقید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
با سلام
خیر بنده ایشون نیستم اسم بنده همانطور که در قسمت درباره وبلاگ نوشتم مصطفی می باشد.
یا علی

ابواسحاق

تاریخ ارسال : یکشنبه 3 شهریور 1392 04:08 ق.ظ
سلام خوبی؟
دوست دارم بیایی با هم تبادل لینک کنیم تا هم بازدید کننده وبت بره بالا هم من بازم بتونم بهت سر بزنم میدونی چرا ؟چون اگه وبت را ثبت کنی من آدرس وبلاگت را دارم در ضمن من هر روز به دوستام سر میزنم منتظرت هستم

www.megalink.ir
جای وبلاگت توی این سایت خالیه

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.