تبلیغات
شیعه حق - تناقض در کلام علمای اهل سنت پیرامون صحابه 2
 
شیعه حق
یا صاحب الزمان(عج)
در قسمت اول از این مقاله ، به خوبی اثبات کردیم که طبق تصریح ابن تیمیه ، بسیاری از صحابه به سب و لعن حضرت علی علیه السلام پرداخته و س

در این مقاله که قسمت دوم و پایانی مقاله اول است ، قصد داریم که قضیه سب و لعن امیرالمؤمنین علی  بن ابی طالب علیه السلام که ابن تیمه معترف به اصل و صحت این کار بود را ، توسط معاویه بن ابی سفیان از کتب اهل سنت به اثبات برسانیم .

قبل از شروع این مطلب مناسب دیدیم که ابتدا شخصیت معاویه را از دیدگاه پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله بیان کرده و سپس بدانید چه شخصی به عنوان بزرگان اهل سنت بوده و این شخص به سب و لعن امیرمؤمنان علیه السلام می پرداخته است .

ب و لعن حضرت علی علیه السلام ، برابر با سب و لعن پیامبر صلی الله علیه و آله می باشد .

معاویه از منظر رسول خدا صلی الله علیه و آله :
 

1. معاویه بدون اسلام از دنیا میرود :

وحدثنی إسحاق وبکر بن الهیثم قالا حدثنا عبد الرزاق بن همام انبأنا معمر عن ابن طاوس عن أبیه عن عبد الله بن عمرو بن العاص قال: کنت عند النبی صلى الله علیه وسلم فقال: یطلع علیکم من هذا الفج رجل یموت على غیر ملتی، قال: وکنت ترکت أبی قد وضع له وضوء، فکنت کحابس البول مخافه أن یجیء، قال: فطلع معاویه فقال النبی صلى الله علیه وسلم : هو هذا.

عمر بن عاص میگوید : در محضر پیامبر بودم که آن حضرت فرمود : از بین شکاف این دو کوه مردی برای شما ظاهر میشود که هنگامی که بمیرد بر غیر از امت من میمیرد ... در این هنگام معاویه ظاهر شد . پیامبر فرمود : همین است .

انساب الاشراف جلد 5 صفحه 134

وقعه صفین ، ج 1 ص 220 ، اسم المؤلف:  نصر بن مزاحم بن سیار المنقری (المتوفى : 212هـ) الوفاه: 212 ، دار النشر

 تاریخ الطبری ، ج 5 ص 622 ، اسم المؤلف:  لأبی جعفر محمد بن جریر الطبری الوفاه: 310 ، دار النشر : دار الکتب العلمیه - بیروت
 

 در روایت بعدی نیز مضمون همین روایت بیان شده است .
 


2.هروقت معاویه را بروری منبر من دید او را بکشید :

حدثنا یوسف بن موسى وأبو موسى إسحاق الفروی قالا: حدثنا جریر بن عبد الحمید حدثنا إسماعیل والأعمش عن الحسن قال: قال رسول الله صلى الله علیه وسلم: إذا رأیتم معاویه على منبری فاقتلوه ؛ فترکوا أمره فلم یفلحوا ولم ینجحوا.

پیامبر فرمودند : هنگامی که معاویه را روی منبر من دیدید او را بکشید . راوی میگوید : مردم این کار را نکردند و دستور پیامبر را ترک کردند و رستگار و پیروز نشدند .

انساب الاشراف جلد 5 صفحه 136

تاریخ الطبری ، ج 5 ص 622 ، اسم المؤلف:  لأبی جعفر محمد بن جریر الطبری الوفاه: 310 ، دار النشر : دار الکتب العلمیه - بیروت

تاریخ مدینه دمشق وذکر فضلها وتسمیه من حلها من الأماثل ، ج 59 ص 155 و ص 156 و ص 157 ،  اسم المؤلف:  أبی القاسم علی بن الحسن إبن هبه الله بن عبد الله الشافعی الوفاه: 571 ، دار النشر : دار الفکر - بیروت - 1995 ، تحقیق : محب الدین أبی سعید عمر بن غرامه العمری
 

3.معاویه در تابوتی پر از اتش و قفل شده در جهنم است :

حدثنی خلف بن هشام البزاز حدثنا أبو عوانه عن الأعمش عن سالم بن أبی الجعد قال، قال رسول الله صلی الله علیه و سلم: معاویه فی تابوت مقفل علیه فی جهنم  .

پیامبر فرمودند : معاویه در تابوتی قفل زده است که در جهنم است .

انساب الاشراف جلد 5 صفحه 136


4.لعنت خدا بر معاویه و برادرش و پدرش :

حدثنا خلف حدثنا عبد الوارث بن سعید بن جمهان عن سفینه مولى أم سلمه أن النبی صلی الله علیه و سلم کان جالساً فمر أبو سفیان على بعیر ومعه معاویه وأخ له أحدهما یوقود البعیر والآخر یسوقه، فقال رسول الله صلی الله علیه و سلم : لعن الله الحامل والمحمول والقائد والسائق  .

سفینه مولی ام سلمه میگوید : پیامبر نشسته بودند که ابوسفیان در حالی که بروی شتری نشسته بود و عبور کرد ، معاویه و برادرش با وی همراه بودند که یکی از آنان در پشت شتر حرکت میکرد و دیگری جلو دار شتر بود . در این هنگام رسول خدا فرمود : لعنت خدا بر حامل و محمول و جلودار و حرکت دهنده شتر .

انساب الاشراف جلد 5 صفحه 136
 

5.هروقتی که معاویه را برروی منبر در حال خطبه خواندن دید ، گردن او را بزنید :

وحدثنی إبراهیم بن العلاف البصری قال، سمعت سلاماً أبا المنذر یقول: قال عاصم بن بهدله حدثنی زر بن حبیش عن عبد الله بن مسعود قال: قال رسول الله : إذا رأیتم معاویه بن أبی سفیان یخطب على المنبر فاضربوا عنقه  .

هنگامی که معاویه را روی منبر در حال خطبه خواندن  دیدید ، گردن اورا بزنید .

انساب الاشراف جلد 5 صفحه 137
 


اینها خلاصه ای بود از دیدگاه پیامبر در مورد معاویه بن ابی سفیان . مطلب بیشتر از این بود ولی به علت طولانی شدن مطلب از ذکر بقیه مطالب خودداری میکنیم .
 

سب و لعن امیرالمؤمنین علی بن ابی طالب علیه السلام توسط معاویه بن ابی سفیان :

2404 حدثنا قتیبه بن سعید ومحمد بن عباد وتقاربا فی اللفظ قالا حدثنا حاتم وهو بن إسماعیل عن بکیر بن مسمار عن عامر بن سعد بن أبی وقاص عن أبیه قال أمر معاویه بن أبی سفیان سعدا فقال ما منعک ان تسب أبا التراب فقال أما ما ذکرت ثلاثا قالهن له رسول الله صلى الله علیه وسلم فلن اسبه لان تکون لی واحده منهن أحب الی من حمر النعم سمعت رسول الله صلى الله علیه وسلم یقول له خلفه فی بعض مغازیه فقال له علی یا رسول الله خلفتنی مع النساء والصبیان فقال له رسول الله صلى الله علیه وسلم أما ترضى ان تکون منی بمنزله هارون من موسى الا انه لا نبوه بعدی وسمعته یقول یوم خیبر لأعطین الرایه رجلا یحب الله ورسوله ویحبه الله ورسوله قال فتطاولنا لها فقال ادعوا لی علیا فأتی به ارمد فبصق فی عینه ودفع الرایه إلیه ففتح الله علیه ولما نزلت هذه الآیه ) فقل تعالوا ندع أبناءنا وأبناءکم ( دعا رسول الله صلى الله علیه وسلم علیا وفاطمه وحسنا وحسینا فقال اللهم هؤلاء أهلی

عامر بن سعد بن ابى وقّاص ، از پدرش روایت کرده است که در یکى از روزها ، معاویه بن ابى سفیان به سعد دستور داد (تا به حضرت على بن ابیطالب علیه السّلام ناسزا بگوید! «سعد» از دستور او سرپیچى کرد ) .
معاویه ، از وى پرسید : به چه سبب على را آماج ناسزا و دشنامت قرار نمی دهی ؟ سعد گفت : بخاطر آن که سه فضیلت از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله در شأن على علیه السّلام شنیده ام که با توجه به آن ها، هیچگاه به سبّ و دشنام آن حضرت ، اقدام نمى‏کنم و هر گاه یکى از آن ها براى من بود ، بهتر و ارزنده‏تر از شتران سرخ مو بود که در اختیار من باشد .
1 .
در کارزارى ، رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله ، حضرت على علیه السّلام را به جانشینى خود ، در مدینه باقى گذاشت و حضرت على علیه السّلام به عرض رسانید : یا رسول الله ! مرا به خلافت بر زنان و کودکان گماشته ای ؟! رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله در پاسخ او ، فرمود : آیا خرسند نیستى از این که جایگاه تو نسبت به من ، همانند جایگاه هارون ، به حضرت موسى علیه السّلام باشد ؛ با این تفاوت که پس از من پیغمبرى مبعوث نمى‏شود .
2 .
در جنگ خیبر ، از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله شنیدم ، مى‏فرمود : پرچم اسلام را به دست کسى می‌دهم که خدا و رسول را دوست مى‏دارد و خدا و رسول هم ، او را دوست مى‏دارند ! از شنیدن این سخن همه ما در انتظار این که این فضیلت بزرگ نصب ما گردد ، سر از پا نمی شناختیم ، همان زمان رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله على را به حضور طلبید . على علیه السّلام را در حالى به حضور حضرت رسول اکرم صلّى اللّه علیه و آله شرف یاب شد که به درد چشم دچار بود ، رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله آب دهان مبارک را بر چشم حضرت على علیه السّلام مالید ، دیدگانش شفا یافت و پرچم اسلام را که یادبود نصرت الهى بود ، به دست او سپرد و از برکت وجود حضرت على علیه السّلام ، فتح و پیروزى نصیب اسلام شد .
3 .
هنگامى که آیه مباهله ( فَقُلْ تَعالَوْا نَدْعُ أَبْناءَنا وَ أَبْناءَکُمْ ؛ آل عمران / 61 ) نازل شد ، رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله ، حضرت على علیه السّلام و حضرت فاطمه و امام حسن و امام حسین علیهم السّلام را به حضور طلبید و فرمود : بار پروردگارا ! اینان اهل بیت من هستند

 .صحیح مسلم ، ج 4 ص 1871 ،  اسم المؤلف:  مسلم بن الحجاج أبو الحسین القشیری النیسابوری الوفاه: 261 ، دار النشر : دار إحیاء التراث العربی - بیروت ، تحقیق : محمد فؤاد عبد الباقی

و همچنین در سنن ترمذی جلد 5 صفحه 301 ، چاپ دارالفکر بیروت 


 

تلاش نووی در توجیه روایت صحیح مسلم :

برخی از علمای اهل سنت با استفاده از همین نکته خواسته‌اند که تهمت سبّ را از معاویه دفع نمایند . وقتی دیده‌اند که نمی توانند روایت را از نظر سندی ساقط کنند‌ ، دست به تأویلات عجیب و غریب و گاهی خنده داری زده اند ؛ از جمله نووی ، شارح صحیح مسلم ، در شرح این روایت این گونه نوشته است :


قوله ( إن معاویه قال لسعد بن أبی وقاص ما منعک ان تسب أبا تراب ) قال العلماء الاحادیث الوارده التی فی ظاهرها دخل على صحابی یجب تأویلها قالوا ولا یقع فی روایات الثقات إلا ما یمکن تأویله فقول معاویه هذا لیس فیه تصریح بانه امر سعدا بسبه وانما ساله عن السبب المانع له من السب کأنه یقول هل امتنعت تورعا أو خوفا أو غیر ذلک فان کان تورعا واجلالا له عن السب فانت مصیب محسن وان کان غیر ذلک فله جواب آخر ولعل سعدا قد کان فی طائفه یسبون فلم یسب معهم وعجز عن الانکار وأنکر علیهم فسأله هذا السؤال قالوا ویحتمل تأویلا آخر ان معناه ما منعک ان تخطئه فی رأیه واجتهاده وتظهر للناس حسن رأینا واجتهادنا وانه اخطأ

دانشمندان و بزرگان در توجیه این سخن معاویه به سعد بن أبی وقاص که گفت : چرا به علی (علیه السلام) ناسزا نمی‌گویی ، سببش چیست ؟ مطالبی گفته‌اند ، از جمله این که : نسبت به روایاتی که ظهور در مذمت صحابه دارد ، لازم است که توجیه بشود ؛ لذا در این سخن معاویه با صراحت نمی‌توان استفاده کرد که او به سعد بن أبی وقاص دستور داده است تا به علی (علیه السلام) ناسزا بگوید ؛ بلکه از علت ناسزا نگفتن وی به علی (علیه السلام) پرسیده است که آیا به جهت پرهیز و یا ترس و یا عامل دیگر است ؟ که اگر به جهت پرهیز و احترام به علی (علیه السلام) باشد ، که نیکو است و اگر غیر از این باشد ، پاسخی دیگر می طلبد ؛ چون قبیله‌ای که سعد به آن تعلق داشت همگی سبّ علی می‌گفتند ؛ ولی او چنین کاری نمی‌کرد و نمی‌توانسته است دیگران را نهی کند

توجیه دیگر این است که : چرا تو علی (علیه السلام) را به خاطر روشی که انتخاب کرده است محکوم نمی‌کنی تا او را خطا کار به مردم معرفی کنی و روش ما را برای مردم خوب معرفی کنی .

با این که اصل روایت در صحیح مسلم ، این گونه آغاز می‌شود


أَمَرَ مُعَاوِیَهُ بْنُ أَبِی سُفْیَانَ سَعْدًا فَقَالَ مَا مَنَعَکَ أَنْ تَسُبَّ أَبَا التُّرَابِ  ؛

اما متأسفانه جناب نووی برای دفاع و طرفداری از دشمنان امیر المؤمنین علیه السلام و پاک نمودن دامان آنان از لکه ننگ ناصبی بودن ، کلمه « امر» را حذف و روایت را این گونه تحریف می‌کند :

إِنَّ مُعَاوِیَه قَالَ لِسَعْدِ بْن أَبِی وَقَّاص : مَا مَنَعَک أَنْ تَسُبَّ أَبَا تُرَاب ؟

صحیح مسلم بشرح النووی ، ج 15 ص 175 ، اسم المؤلف:  أبو زکریا یحیى بن شرف بن مری النووی الوفاه: 676 ، دار النشر : دار إحیاء التراث العربی - بیروت - 1392 ، الطبعه : الطبعه الثانیه
 

 آیا انگیزه‌ای جز دفاع از دشمنان آل محمد علیهم السلام وجود دارد که نووی اینگونه دست به توجیه می زند ؟

2.به همین مضمون در المصنف ابن ابی شیبه جلد 11 صفحه 139 چاپ مکتبه الرشد :



3.طبری در تاریخش مینویسد :

فبلغ ذلک معاویه فکان إذا قنت لعن علیا وابن عباس والأشتر وحسنا وحسینا

... معاویه هنگامی که به قنوت(درنماز)میرفت ، علی و ابن عباس و مالک اشتر و حسن و حسین را لعن میکرد .

قید لعن امیرالمومنین ، علی بن ابی طالب علیه السلام توسط معاویه در نماز در کتاب وقعه الصفین نیز آمده است .

مراجعه شود به :

1. وقعه صفین ، ج 1 ص 552 ،  اسم المؤلف:  نصر بن مزاحم بن سیار المنقری (المتوفى : 212هـ) الوفاه: 212 ، دار النشر
 

فبلغ ذلک معاویه فکان إذا قنت لعن علیا، وابن عباس، وقیس بن سعد، والحسن والحسین .

در پاورقی ذکر کرده است : وکذا فی الطبرى، لکن فی ح: " فکان إذا صلى ".

همچنین در تاریخ طبری همین مطلب آمده است ولکن در حواشی حضور معاویه در نماز نیز ذکر شده است .

2. نهایه الأرب فی فنون الأدب ، ج 20 ص 96 ، اسم المؤلف:  شهاب الدین أحمد بن عبد الوهاب النویری الوفاه: 733هـ ، دار النشر : دار الکتب العلمیه - بیروت / لبنان - 1424هـ - 2004م ، الطبعه : الأولى ، تحقیق : مفید قمحیه وجماعه

 3. غرر الخصائص الواضحه ، ج 1 ص 183 ، اسم المؤلف:  أبو إسحق برهان الدین محمد بن إبراهیم بن یحیى بن علی المعروف بالوطواط (المتوفى : 718هـ) الوفاه: 718 ، دار النشر
 


 

اعتراف علمای اهل سنت به حذف " مأمور به "

1.ابن تیمیه حرانی :
وأما حدیث سعد لما أمره معاویه بالسب فأبى فقال ما منعک أن تسب علی بن أبی طالب ؟ فقال ثلاث قالهن رسول الله صلى الله علیه وسلم فلن أسبه لأن یکون لی واحده منهن أحب إلی من حمر النعم الحدیث ، فهذا حدیث صحیح رواه مسلم فی صحیحه ... .

اما روایت سعد : هنگامی که معاویه به سعد بن أبی وقاص فرمان که داد که علی علیه السلام را سبّ نماید ، وی از سبّ علی علیه السلام خودداری کرد . معاویه گفت : چه چیزی تو را از سب ودشنام دادن به علی باز می دارد؟ سعد گفت : سه فضیلت از رسول خدا صلّى اللّه علیه و آله در شأن على علیه السّلام شنیدم که با توجه به آن ها، هیچگاه به سبّ و دشنام اقدام نمى‏کنم که اگریکى از آن سه خصلت را در حق من فرموده بود براى من بهتر و ارزنده‏تر از شتران سرخ مو بود.

این حدیث صحیحی است که مسلم در صحیحش آن را نقل کرده است .

منهاج السنه النبویه ، ج 5 ص 42 ،  اسم المؤلف:  أحمد بن عبد الحلیم بن تیمیه الحرانی أبو العباس الوفاه: 728 ، دار النشر : مؤسسه قرطبه - 1406 ، الطبعه : الأولى ، تحقیق : د. محمد رشاد سالم

 
ابن تیمیه که خود در دشمنی با خاندان رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلّم زبان زد عام و خاص است ،‌ در این جا به صراحت اعتراف می‌کند که معاویه به سعد دستور داد که امیر المؤمنین علیه السلام را سبّ کن ؛ ولی او نپذیرفت . در حقیقت اصل جمله این چنین بوده است :

 أَمَرَ مُعَاوِیَهُ بْنُ أَبِی سُفْیَانَ سَعْدًا أن یسب علیا ، فأمتنع 

معاویه به سعد وقاص دستور داد تاعلی را سب کند و او امتناع ورزید.

 
شیخ عبد الله بن غنیمان ، استاد دانشگاه اسلامی مدینه و رئیس بخش سطوح عالی ( دکترا ) ، در کتاب مختصر منهاج السنه نیز این جمله را آورده و اعتراف می کند که معاویه دستور به لعن امیر المؤمنین علی علیه السلام داده است .

رک : مختصر منهاج السنه ، ج3 ،‌ ص15 ، دار الکتب العلمیه ، بیروت ، 1420 هـ .
 


2.دکتر شیخ موسی شاهین لاشین :
وی در شرح صحیح مسلم این گونه می‌نویسد :

أمر معاویه بن أبی سفیان سعدا-  المأمور به محذوف ، لصیانه اللسان عنه ، و التقدیر : أمره بسب علی رضی الله عنه ، و کان سعد قد اعتزل الفتنه (حرب علی مع خصومه) ولعله اشتهر عنه الدفاع عن علی . فقال : ( ما منعک أن تسب أبا التراب ) ؟ معطوف علی محذوف ، والتقدیر : امر معاویه سعدا أن یسب علیا ، فأمتنع ، فقال له : ما منعک  .

در این جمله از معاویه که به سعد دستور داده ، «مأمور به» محذوف و محتوای دستور به سبب آلوده نشدن زبان به مذمت معاویه ، حذف شده است که در حقیقت معنای جمله چنین می‌شود : معاویه به سعد بن أبی وقاص دستور داد تا به علی دشنام و ناسزا بگوید ؛ زیرا سعد در حوادث خونین آن زمان گوشه‌گیری را انتخاب کرده بود و به عنوان شخصی که مدافع علی (علیه السلام) بود مشهور شده بود و لذا معاویه گفت : چه چیزی مانع دشمنی تو با علی شده است ؟

فتح المنعم شرح صحیح مسلم ، ج9 ، ص332 ،‌ ط الأولی ، دار الشروق ،‌مصر .


بعد ایشان در نقد کلام نووی که پیش از این گذشت ، می‌گوید :

ویحاول النووی تبرئه معاویه من هذا السوء ،‌ فیقول : قال العلماء ... .

نووی تلاش می‌کند تا معاویه را از این دستور زشت تبرئه کند و لذا در توجیه آن ، به قول دیگران پرداخته است .

و سپس در ادامه می‌گوید :

وهذا تأویل واضح التعسف والبعد ، والثابت أن معاویه کان یأمر بسب علی ، وهو غیر معصوم فهو یخطئ ،‌ ولکننا یجب أن نمسک عن أی انتقاص من أصحاب رسول الله صلی الله علیه وسلم ، و سب علی فی عهد معاویه صریح ... .


ولی این توجیه تأسف بار و دور از حقیقت است ؛ زیرا مستندات تاریخی ثابت می‌کند که معاویه دستور لعن و سب علی (علیه السلام) را صادر کرده است و نیازی به تبرئه وی نیست ؛ چون معصوم از خطا و لغزش نیست. با همه این ها بر ما واجب است که از وارد کردن نقص بر اصحاب رسول خدا (صلی الله علیه وآله وسلم) پرهیز کنیم ؛ اگر چه ناسزا گویی به علی از زمان معاویه امری واضح و روشن است .
 

 در پایان به ذکر یک حدیث از پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله که در صحیح بخاری موجود است ، میپردازیم :

حدثنا محمد بن عرعره قال حدثنا شعبه عن زبید قال سألت أبا وائل عن المرجئه فقال حدثنی عبد الله أن النبی صلى الله علیه وسلم قال سباب المسلم فسوق وقتاله کفر

پیامبر اکرم فرمودند : سب کردن مسلمان موجب فسق و جنگیدن با او موجب کفر است.

 

در پایان نتایجی از دو مقاله گرفته میشود :

1.سب و لعن حضرت علی علیه السلام ، مساوی با سب و لعن پیامبراکرم صلی الله علیه و آله میباشد .

2.علمای اهل سنت بیان کرده اند که معاویه دستور به سب و لعن حضرت علی علیه السلام میداده است .

3. طبق تصریح علمای اهل سنت ، هرکسی به صحابه طعن و یا قدحی وارد کند از دایره اسلام خارج و کافر میشود .

4.طبق تصریح ابن تیمیه بسیاری از صحابه به سب و لعن حضرت علی علیه السلام میپرداخته اند . که این مطلب بر فرض صحت ، بسیاری از صحابه کافر شده اند و بر فرض عدم صحت ، ابن تیمیه دروغ گفته و خودش بر صحابه قدحی وارد کرده است و خود ابن تیمیه جهت وارد کردن دروغ و قدحی نسبت به صحابه ، کافر گشته و از دایره اسلام خارج میشود .

5.کافر بودن و فاسق بودن معاویه بعد از روشن شدن سب و لعن وی نسبت به حضرت علی علیه السلام و حدیث پیامبر در صحیح بخاری مبنی بر این که سب مسلمان فسق آور است ، روشن تر میشود .



نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
سه شنبه 5 شهریور 1392 07:31 ق.ظ
سلام وبلاگ زیبایی داری برای افزایش بازدید وبلاگت میتونی به آدرس زیر ثبتش کنی تا من و بقیه بازدید کنندگان بتونیم هر روز بهت سر بزنیم محلی که وبلاگتو ثبت میکنی بزرگترین دایرکتوری وبلاگ نویسان ایران هست و پر بازدید ممنون
سه شنبه 5 شهریور 1392 06:24 ق.ظ
داشتن لینك در صفحاتی با پیج رنك بالا تاثیر بسیار زیادی در رتبه و سئوی شما در گوگل خواهد داشت. این وب سایت با تمامی وب سایت ها و وبلاگ ها با هر پیج رنك و رتبه ای، تبادل لینك می كند.

این سیستم كاملا اتوماتیك بوده و شما به راحتی و در كمترین زمان می توانید با ما تبادل لینك داشته باشید و لینك خودتان را ثبت و مشاهده كنید. برای تبادل لینك با ما همین الان اقدام فرمائید.

سیستم تبادل لینک کارلو
www.link.carlo.ir
سه شنبه 5 شهریور 1392 06:22 ق.ظ
سلام
خوبین؟من که ازدیدن وبلاگتون و خوندن مطالبش لذت بردم .خیلی دلم میخواد سری به سایتم بزنین و در صورت تمایل با هم تبادل لینک داشته باشیم.
مرسی
سه شنبه 5 شهریور 1392 05:00 ق.ظ
این مطلب اخریت برام خیلی جالب انگیز بود شما هم یه سری به من بزن خوشحال میشم آدرستو برام بذاری
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی