تبلیغات
شیعه حق - حدیث صحیح در مورد تولد امام زمان (عج)
 
شیعه حق
یا صاحب الزمان(عج)
همانطور که میدانید شبکه نفاق کلمه در برنامه هایی ادعا میکردند که حتی یک روایت با سند صحیح در منابع شیعه در مورد تولد امام زمان (عج) وجود ندارد اما موسسه تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج) چهل حدیث در این مورد ذکر کردند که ما هم فقط به تولد امام زمان (عج) با سند صحیح می پردازیم تا آبروی نداشته این شبکه را بیشتر از این ببرییم.

خبر دادن به ابو هاشم جعفری

ابو هاشم جعفرى از جمله راویان موثقى است كه امام عسكرى علیه السلام از وجود فرزندش حضرت مهدى به او خبر داده‌است. مرحوم كلینى این روایت را به سند صحیح آورده‌است:

مُحَمَّدُ بْنُ یَحْیَى عَنْ أَحْمَدَ بْنِ إِسْحَاقَ عَنْ أَبِی هَاشِمٍ الْجَعْفَرِیِّ قَالَ: قُلْتُ لِأَبِی مُحَمَّدٍ علیه السلام: جَلَالَتُكَ تَمْنَعُنِی مِنْ مَسْأَلَتِكَ فَتَأْذَنُ لِی أَنْ أَسْأَلَكَ فَقَالَ: سَلْ قُلْتُ: یَا سَیِّدِی هَلْ لَكَ وَلَدٌ؟ فَقَالَ: نَعَمْ فَقُلْتُ: فَإِنْ حَدَثَ بِكَ حَدَثٌ فَأَیْنَ أَسْأَلُ عَنْهُ؟ قَالَ: بِالْمَدِینَةِ.

ابو هاشم جعفرى مى‌گوید: به امام حسن عسكرى علیه السلام عرض‌كردم: جلالت و بزرگى شما مرا از پرسش باز مى‏دارد، اجازه مى‏فرمائید از شما سؤالى كنم؟ فرمود، بپرس، عرض‌كردم: آقاى من! آیا شما فرزندى دارید؟ فرمود: آرى، عرض‌كردم: اگر براى شما پیش آمدى كند، در كجا از او بپرسم؟ فرمود: در مدینه.

الكلینی الرازی، أبو جعفر محمد بن یعقوب بن إسحاق (متوفاى328 هـ)، الأصول من الكافی، ج1، ص328، ناشر: اسلامیه‏، تهران‏، الطبعة الثانیة،1362 هـ.ش.

بررسی سند روایت:

در سند این روایت سه نفر از راویان: 1.محمد بن یحى العطار؛ 2. احمد بن اسحاق؛ 3. ابو هاشم جعفرى واقع شده‌اند كه باید هریك آنان را بررسى كرد.

محمد بن یحیى العطار:

راوى نخست این روایت،‌ محمد بن یحیاى عطار است. این شخص از دیدگاه رجال شناسان شیعه، ثقه است. نجاشى از بزرگان رجالیون در باره او مى‌گوید:

 «محمد بن یحیى أبو جعفر العطار القمی، شیخ أصحابنا فی زمانه، ثقة، عین، كثیر الحدیث»

محمد بن یحى ابو جعفر عطار قمى،‌ از بزرگان اصحاب امامیه در زمان خودش،‌ موثق، بزرگ قوم است و روایات بسیارى را نقل كرده‌‌است.

رجال النجاشی، ص353.

أحمد بن إسحاق:

دومین راوى در این روایت، احمد بن اسحاق قمى است. نجاشى در باره او مى‌نویسد:

أحمد بن إسحاق بن عبد الله بن سعد بن مالك بن الأحوص الأشعری، أبو علی القمی، وكان وافد القمیین، وروى عن أبی جعفر الثانی وأبی الحسن علیهما السلام، وكان خاصة أبی محمد علیه السلام.

احمد بن اسحاق بن عبد الله بن سعد بن مالك بن احوص اشعرى،  ابو على قمى است، او نماینده مردم قم بود و از ابى جعفر و امام على النقى علیهما السلام روایت كرده است و از یاران ویژه‌اى امام حسن عسكرى علیه السلام بود.

رجال النجاشی، ص91.

شیخ طوسى نیز در فهرست او را به همان عبارت نجاشى ستوده و اضافه مى‌كند كه او امام زمان علیه السلام را دیده‌است:

الأشعری، أبو علی، كبیر القدر، وكان من خواص أبی محمد علیه السلام، ورأى صاحب الزمان علیه السلام، وهو شیخ القمیین ووافدهم.

الطوسی، الشیخ ابوجعفر، محمد بن الحسن بن علی بن الحسن (متوفاى460هـ)، الفهرست، ص70،‌ تحقیق: الشیخ جواد القیومی،‌ ناشر: مؤسسة نشر الفقاهة،‌ چاپخانه: مؤسسة النشر الإسلامی، الطبعة الأولى1417

و در رجال خود او را ثقه دانسته است:

أحمد بن إسحاق بن سعد الأشعری، قمی، ثقة.

الطوسی، الشیخ ابوجعفر، محمد بن الحسن بن علی بن الحسن (متوفاى460هـ)، رجال الطوسی، ص397، تحقیق: جواد القیومی الأصفهانی، ناشر: مؤسسة النشر الاسلامی ـ قم، الطبعة: الأولى، 1415هـ.

أبو هاشم الجعفری:

اسم ابو هاشم، داود، فرزند قاسم و كنیه اش ابو هاشم است. او شخصى بزرگوار و مورد وثوق است.

نجاشى در باره او مى‌نویسد:

داود بن القاسم بن إسحاق بن عبد الله بن جعفر بن أبی طالب، أبو هاشم الجعفری رحمه الله كان عظیم المنزلة عند الأئمة علیهم السلام، شریف القدر، ثقة، روى أبوه عن أبی عبد الله علیه السلام.

داود بن قاسم بن اسحاق بن عبد الله بن جعفر بن ابى طالب، ابو هاشم جعفرى در نزد ائمه علیهم السلام داراى منزلت بزرگ بود، او یك انسان با شرافت و ثقه است. و پدرش از امام صادق علیه السلام روایت كرده است.

رجال النجاشی، ص156.

شیخ طوسى نیز او را موثق و جلیل القدر تعریف كرده‌است:

داود بن القاسم الجعفری، یكنى أبا هاشم، من ولد جعفر بن أبی طالب علیه السلام، ثقة جلیل القدر.

داود بن قاسم جعفرى كنیه اش ابوهاشم از فرزندان جعفر بن ابى طالب علیه السلام است، او فرد موثق و جلیل القدر است.

رجال الطوسی، ص375.

بنابراین سند این روایت در نهایت اتقان و تمام روات آن از بزرگان تاریخ شیعه هستند. از نظر دلالت نیز روشن و صریح در این است كه امام حسن عسكرى علیه السلام فرزند دارد كه ابو هاشم را به او راهنمائى مى‌كند.

خبر دادن به محمد بن علی بن بلال

محمد بن على بن بلال مى‌گوید: دو بار امام عسكرى از وجود فرزندش به من خبر داده است، مرحوم كلنیى و شیخ مفید روایت كرده‌اند:

عَلِیُّ بْنُ مُحَمَّدٍ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عَلِیِّ بْنِ بِلَالٍ قَالَ: خَرَجَ إِلَیَّ مِنْ أَبِی مُحَمَّدٍ قَبْلَ مُضِیِّهِ بِسَنَتَیْنِ یُخْبِرُنِی بِالْخَلَفِ مِنْ بَعْدِهِ ثُمَّ خَرَجَ إِلَیَّ مِنْ قَبْلِ مُضِیِّهِ بِثَلَاثَةِ أَیَّامٍ یُخْبِرُنِی بِالْخَلَفِ مِنْ بَعْدِه.‏

محمد بن على بن بلال مى‌گوید: از جانب امام حسن عسكرى علیه السلام، دو سال پیش از وفاتش پیامى به من رسید كه از جانشین بعد از خود به من خبر داد، بار دیگر سه روز پیش از وفاتش پیامى رسید و از جانشین بعد از خود به من خبر داد.

الكلینی الرازی، أبو جعفر محمد بن یعقوب بن إسحاق (متوفاى328 هـ)، الأصول من الكافی، ج1، ص328، ناشر: اسلامیه‏، تهران‏، الطبعة الثانیة،1362 هـ.ش.

الشیخ المفید، محمد بن محمد بن النعمان ابن المعلم أبی عبد الله العكبری البغدادی (متوفاى413 هـ)، الإرشاد فی معرفة حجج الله علی العباد، ج2، ص348، تحقیق: مؤسسة آل البیت علیهم السلام لتحقیق التراث، ناشر: دار المفید للطباعة والنشر والتوزیع - بیروت - لبنان، الطبعة: الثانیة، 1414هـ - 1993 م.

بررسی سند رو ایت:

در سند این روایت نیز دو نفر: 1. على بن محمد و 2. محمد بن على بن بلال واقع شده است:

1. علی بن محمد:

علی بن محمد بن إبراهیم بن أبان الرازی الكلینی المعروف بعلان یكنى أبا الحسن. ثقة، عین. له كتاب أخبار القائم [علیه السلام].

رجال النجاشی، ص 261

2ـ محمد بن علی بن بلال:

محمد بن علی بن بلال، ثقة.

رجال الطوسی، ص401.

این روایت که با سند صحیح نقل شده است، به روشنی ثابت می‌کند که امام عسکری علیه السلام فرزند داشته است و به محمد بن علی بن بلال خبر داده و جانشین را معرفی کرده است.

خبر به ابو هاشم جعفری: به زودی صاحب فرزند خواهم شد:

شیخ طوسی رحمة الله علیه روایتی را نقل كرده است كه در آن، امام حسن عسكری علیه السلام به ابو هاشم جعفری از به وجود آمدن فرزنش حضرت حجت سلام الله علیه خبر داده است:

وَرَوَى سَعْدُ بْنُ عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِی هَاشِمٍ الْجَعْفَرِیِّ قَالَ: كُنْتُ مَحْبُوساً مَعَ أَبِی مُحَمَّدٍ علیه السلام فِی حَبْسِ الْمُهْتَدِی بْنِ الْوَاثِقِ فَقَالَ لِی یَا بَا هَاشِمٍ إِنَّ هَذَا الطَّاغِیَ أَرَادَ أَنْ یَعْبَثَ‏ بِاللَّهِ فِی هَذِهِ اللَّیْلَةِ وَقَدْ بَتَرَ اللَّهُ عُمُرَهُ وَجَعَلَهُ لِلْقَائِمِ مِنْ بَعْدِهِ وَلَمْ یَكُنْ لِی وَلَدٌ وَسَأُرْزَقُ‏ وَلَداً.

قَالَ أَبُو هَاشِمٍ فَلَمَّا أَصْبَحْنَا شُغِبَ الْأَتْرَاكُ عَلَى الْمُهْتَدِی فَقَتَلُوهُ وَوَلِیَ الْمُعْتَمِدُ مَكَانَهُ وَسَلَّمَنَا اللَّهُ تَعَالَى‏.

سعد بن بعد الله از ابو هاشم جعفرى نقل می‌كند كه من به همراه حضرت امام حسن عسكرى علیه السّلام در زندان مهتدى پسر واثق حضرت عسكرى علیه السّلام زندانى بودم، آن حضرت فرمود: این ستمگر تصمیم دارد امشب با خدا به شوخى بپردازد؛ ولى خدا عمر او را قطع می‌كند و مقامش را در اختیار جانشینش قرار میدهد. با این‌كه اكنون من فرزندى ندارم؛ ولى به زودى صاحب فرزند می‌شوم.

ابو هاشم گفت: فردا صبح ترك‏ها بر مهتدى شوریده او را كشتند و معتمد به جاى او نشست و ما نجات یافتیم.

الطوسی، الشیخ ابوجعفر محمد بن الحسن بن علی بن الحسن (متوفاى460هـ)، كتاب الغیبة، ص205، تحقیق الشیخ عباد الله الطهرانی/ الشیخ على احمد ناصح، ناشر: مؤسسة المعارف الاسلامیة، الطبعة: الأولى، 1411هـ.

سند شیخ طوسی تا سعد بن عبد الله:

عدة من أصحابنا [منهم: الشیخ أبو عبد الله محمد بن محمد بن النعمان المفید والحسین بن عبید الله وأحمد بن عبدون وغیرهم؛ الفهرست، الشیخ الطوسی، ص61]

عن محمد بن علی بن الحسین بن بابویه، عن أبیه ومحمد بن الحسن، عن سعد بن عبد الله

و قال شیخ الطائفة: أخبرنا الحسین بن عبید الله وابن أبی جید، عن أحمد بن محمد بن یحیى العطار، عن أبیه، عن سعد بن الله جمیعا

مرحوم آیت الله خوئی در باره سند شیخ طوسی تا سعد بن عبد الله می‌گوید:

وطریق الصدوق إلیه: أبوه، ومحمد بن الحسن - رضی الله عنهما - والطریق كطریق الشیخ إلیه صحیح.

معجم رجال الحدیث، السید الخوئی، ج9، ص83.

بنابراین سند شیخ تا سعد بن عبد الله صحیح است و شکی در وثاقت این افراد نیست.

سعد بن عبد الله الأشعری:

نجاشی او را عالم بزرگ، فقیه و چهره شناخته شده شیعه معرفی کرده است:

شیخ هذه الطائفة وفقیهها ووجهها....

رجال النجاشی، ص177

و شیخ طوسی نیز می‌گوید که او گرانقدر و قابل اعتماد بوده است:

جلیل القدر، ثقة.

الفهرست، ص135؛ معجم رجال الحدیث، ج9، ص78، رقم: 5058

أبو هاشم الجعفری:

اسم ابو هاشم، داود، فرزند قاسم و كنیه اش ابو هاشم است. او شخصى بزرگوار و مورد وثوق است.

نجاشى در باره او مى‌نویسد:

داود بن القاسم بن إسحاق بن عبد الله بن جعفر بن أبی طالب، أبو هاشم الجعفری رحمه الله كان عظیم المنزلة عند الأئمة علیهم السلام، شریف القدر، ثقة، روى أبوه عن أبی عبد الله علیه السلام.

داود بن قاسم بن اسحاق بن عبد الله بن جعفر بن ابى طالب، ابو هاشم جعفرى در نزد ائمه علیهم السلام داراى منزلت بزرگ بود، او یك انسان با شرافت و ثقه است. و پدرش از امام صادق علیه السلام روایت كرده است.

رجال النجاشی، ص156.

شیخ طوسى نیز او را موثق و جلیل القدر تعریف كرده‌است:

داود بن القاسم الجعفری، یكنى أبا هاشم، من ولد جعفر بن أبی طالب علیه السلام، ثقة جلیل القدر.

داود بن قاسم جعفرى كنیه اش ابوهاشم از فرزندان جعفر بن ابى طالب علیه السلام است، او فرد موثق و جلیل القدر است.

رجال الطوسی، ص375.

پس سند این روایت نیز صحیح است و ثابت می‌کند که امام عسکری علیه السلام پیش از تولد حضرت مهدی عجل الله تعالی فرجه الشریف از به دنیا آمدن آن حضرت خبر داده است.


منبع : موسسه تحقیقاتی ولی عصر (عج)




نوع مطلب :
برچسب ها :
لینک های مرتبط :
نظرات ()
یکشنبه 31 شهریور 1392 12:25 ب.ظ
سلام.توی وبگردیم ی سایت سنی دیدم که در پاسخ به سوالم گفت:هیچ سندی در کتب شیعه و سنی نیست که نشان دهد امام علی و فرزندانش بر امامت خود از جانب خدا اقرار کرده باشند.
بنده در پستی سخنان حضرت امیر(ع) را برای رد ادعای بی پایه و اساس این موجود گذاشتم.مارو یاد خیلی چیز ها میندازه...
منتظر نظرات سازندتون هستم.
یامهدی(عج)...
 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.





آمار وبلاگ
  • کل بازدید :
  • بازدید امروز :
  • بازدید دیروز :
  • بازدید این ماه :
  • بازدید ماه قبل :
  • تعداد نویسندگان :
  • تعداد کل پست ها :
  • آخرین بازدید :
  • آخرین بروز رسانی :
امکانات جانبی