تبلیغات
http://chargetel020.1000charge.com/ شیعه حق

نظرعلمای بعد از ابن‌تیمیه در مورد صحت قسمت دعای آخر حدیث غدیر

1-ابن‌تیمیه می بیند اگر ملتزم به ذیل حدیث غدیر باشد، خیلی از مبانی فكری او به هم می ریزد. چون كسانی بودند كه با حضرت علی (علیه السلام) دشمنی و قتال كردند در جنگ جمل و صفین و نهروان که در مرام اوآن افراد مبرا از عیب و قابل احترام هستند. لذا وقتی به این قضیه می رسد، خیلی راحت می‌گوید:

و اما الزیادة و هی قوله «اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله»، فلا ریب أنه كذب.

بدون تردید دروغ است.

منهاج السنه لإبن تیمیة، ج7، ص319، چاپ عربستان سعودی، با تحقیق دكتر محمد رشاد سالم

2- محمد بن عبد الوهاب، در كتابی كه جدیدا در عربستان سعودی از او چاپ كرده اند با عنوان مسائل لخصها محمد بن عبد الوهاب، در ج1، ص154 وقتی به این حدیث غدیر می رسد، با تقلید و تبعیت از ابن‌تیمیه می‌گوید:

و أما الزیادة فلیست فی الحدیث و لا ریب أنها كذب.

این جملات آخر، جزء حدیث غدیر نیست و هیچ شكی در دروغ بودن آن نیست.

علمایی از اهل سنت که بعد از ابن تیمیه این را نقل کرده اید:

1- مزی، متوفای 742، رجال نویس مشهور اهل سنت، در تهذیب الكمال، ج11، ص90، حدیث غدیر را با ذیل آن نقل می‌كند.

2- ذهبی كه از استوانه‌های علمی اهل سنت است و از او تعبیر می‌كنند به امام الجرح و التعدیل، متوفای 748، در تاریخ اسلام، ج3، ص631 نقل می‌كند.

3- ذیعلی در كتاب تخریج الاحادیث، ج2، ص234 نقل می‌كند.

4- ابن كثیر دمشقی سلفی، متوفای 774، در البدایة و النهایة، ج4، ص416 نقل می‌كند.

ابن كثیر دمشقی كه شاگرد ذهبی است، و متوفای 774 هجری، حدیث غدیر را با جمله:

اللهم وال من والاه و عاد من عاداه و انصر من نصره و اخذل من خذله.

را نقل می‌كند و می‌گوید:

قال شیخنا ابو عبد الله الذهبی و هذا حدیث صحیح.

استاد ما،‌آقای ذهبی گفته است این روایت صحیح است.

سیره نبوی لإبن كثیر، ج4، ص416 - البدایة و النهایة لإبن كثیر، ج5، ص228

خود ابن كثیر دمشقی، وقتی نظر خودش را در مورد ذیل حدیث غدیر می آورد، می‌گوید:

هذا إسناد جید.

سیره ابن كثیر، ج4، ص419

5-آلوسی وهابی، متوفای 1270، وقتی به این روایت می رسد، می‌گوید:

و عن الذهبی أن «من كنت مولاه فعلی مولاه» متواتر یتیقن أن رسول الله صلى الله علیه و سلم قاله و أما «اللهم وال من والاه» فزیادة قویة الإسناد.

آقای ذهبی گفته: این حدیث غدیر، متواتر است و ذیلش از نظر سند قوی است.

تفسیر الآلوسی، ج6، ص195

6- هیثمی، متوفای 807 می‌گوید:

و رجال أحمد ثقات.

در مجمع الزوائد، ج9، ص105 می‌گوید:

رواه البزار و رجاله رجال الصحیح.

ابن حجر هیثمی می‌گوید: روایت صحیح است.

7- ابن حجر مكی می‌گوید: روایت صحیح است.

8- دكتر عاصمی مكی، متوفای 1111 می‌گوید: روایت صحیح است.

9-جالب اینكه البانی كه از او به بخاری دوران تعبیر می‌كنند، حدود 7، 8 روایت از منابع مختلف اهل سنت نقل می‌كند و می‌گوید:

وقد ذكرت وخرجت ما تیسر لی منها مما یقطع الواقف علیها بعد تحقیق الكلام على أسانیدها بصحة الحدیث یقینا وإلا فهی كثیرة جدا.

آنچه كه برای من امكان پذیر بود، حدیث غدیر را با ذیل آن نقل كردم. هر كس این اسناد را ملاحظه كند، یقین پیدا می كند كه این روایت صحیح است.

سلسلة الأحادیث الصحیحة، ج4، ص249

در ضلال الجنة می‌گوید:

«من كنت مولاه فعلی مولاه، اللهم وال من والاه و عاد من عاداه» و هو حدیث صحیح غایة و تكلمت علی اسانیدها فی سلسلة الأحادیث الصحیحة.

ذیل حدیث غدیر، از هر جهت، حدیث صحیح است و من در كتاب سلسلة الأحادیث الصحیحة از تعداد زیادی از صحابه، اسنادش را نقل كرده ام.

10-جالب اینكه ابن حجر مكی كه بعد از ابن‌تیمیه آمده و متوفای 974 است، بر ابن‌تیمیه طعنه می زند:

و قول بعضهم: إن زیادة اللهم وال من والاه إلى آخره، موضوعة، مردود ... ، فقد ورد ذلك من طرق صحّح الذهبی كثیرا منهما.

گفته بعضی كه می گویند ذیل حدیث غدیر، جعلی و دروغ است، این گفته، مردود است.

الصواعق المحرقة لإبن حجر، ج1، ص164

11- ملا علی قاری هم به ابن‌تیمیه طعنه می زند و به او اشكال می كند.

مرقاة المفاتیح، ج11، ص258

12- برهان الدین حلبی، متوفای 1044، در سیره حلبی، ج3، ص336، سخن ابن‌تیمیه را نقل می‌كند و می‌گوید سخن مردودی است.

13-حتی خود البانی، وقتی به سخن ابن‌تیمیه می رسد، می‌گوید:

خلاصة القول إن حدیث الترجمة حدیث صحیح بشطریه، أننی رأیت شیخ الإسلام ابن تیمیة قد ضعف الشطر الأول من الحدیث و أما الشطر الآخر فزعم أنه كذب! و هذا من مبالغاته الناتجة فی تقدیری من تسرعه فی تضعیف الأحادیث قبل أن یجمع طرقها و یدقق النظر فیها.

این حدیث غدیر، هر دو قمستش صحیح است هم صدرش و هم ذیلش. او گفته كه ذیل حدیث غدیر، جعلی و نا صحیح است، او قبل از اینكه دقت كند و حدیث را مطالعه كند و سندش را بررسی كند، با سرعت آمده نظر داده بر اینكه ذیل این روایت نادرست است.

سلسلة الأحادیث الصحیحة، ج4، ص249

اصولا هر كس كتاب منهاج السنه ابن‌تیمیه را از اول تا آخر مطالعه كند و بعد مراجعه كند به اقول علماء اهل سنت، یقین پیدا می كند كه 80%  یا 90% كلام ابن‌تیمیه اینچنین است. فَلّه ای آمده گفته كه «فلان روایت ضعیف است به اتفاق اهل العلم» یا «لا ریب أنه كذب» و وقتی مراجعه می كنیم به كتاب‌های بزرگان اهل سنت، می بینیم كه آمده اند درباره همان حدیث، سخنان والا و سنگین را مطرح كرده اند كه بر خلاف سخنان ابن‌تیمیه است.

بنا بر آنچه كه ابن حجر در لسان المیزان دارد، وقتی علامه حلی (ره) كتاب ابن‌تیمیه را خواند، گفت:

اگر می دانستم ابن‌تیمیه حرف من را می فهمد، برای او جواب می نوشتم، ولی یقین دارم كه حرف مرا نمی فهمد.


تاریخ ارسال : دوشنبه 29 مهر 1392 05:02 ق.ظ | نویسنده : ابواسحاق

لطفا دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

تاریخ ارسال : سه شنبه 30 مهر 1392 09:21 ق.ظ
سلام دوست عزیز.با مطلب جدید در مورد غدیر بروزم.
ما گفتیم دیدگاه شیعه و سنی در مورد واقعه ی غدیر چی بود و گفتیم که اهل سنت در مورد غدیر به سه گروه تقسیم میشن که جواب دو گروه اولم دادیم.اما گروه سوم که گروه اصلیه،اعتقاد داره که غدیر راست بوده و در شان علی(ع) نیز بوده،لذا منظور از اون لفظ،امامت علی(ع) نبوده!
ما هم دیگه سر روایات نمیریم.میریم سر بررسی سیاق آیه و تجزیه و تحلیل کلمه به کلمه ی اون.
پاسخ به این گروه رو در پست جدید بخونید.
یامهدی(عج)...

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.