تبلیغات
http://chargetel020.1000charge.com/ شیعه حق

نظر ابن تیمیه (ایدئولوگ وهابیت)در مورد آیه تبلیغ که در روز غدیر نازل شد

آیه 67 سوره مائده:

یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ وَ اللَّهُ یَعْصِمُكَ مِنَ النَّاسِ إِنَّ اللَّهَ لَا یَهْدِی الْقَوْمَ الْكَافِرِینَ.


ایشان صراحت دارد:

این‌که می‌گویند این آیه درباره علی نازل شده است، دروغ محض است.

کیف یکون قوله "یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْكَ مِنْ رَبِّكَ وَ إِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ" نزل ذلک الوقت و لا خلاف بین أهل العلم أن هذه الآیه نزلت قبل ذلک.

در میان اهل علم و علماء، هیچ اختلافی نیست که این آیه، قبل از غدیر نازل شده است.

ایشان می‌گوید:

فمن قال إن المائده نزل فیها شئ بغدیر خم فهو کاذب مفتر بإتفاق أهل العلم.

کسی که بگوید چیزی از آیات سوره مائده درباره علی نازل شده، او، به اتفاق اهل علم و علماء، دروغگو و افتراء زننده است.

منهاج السنة لإبن تیمیة، ج7، ص315 - 313

در پاسخ ابن‌تیمیه،

اولا قول مفسران بنام اهل سنت :

فخر رازی - که تمام تلاشش را برای توجیه آیات مربوط به خلافت امیر المومنین (علیه السلام) کرده - در تفسیر کبیر، ج12، ص49 صراحت دارد:

نزلت الآیة فی فضل علی بن أبی طالب علیه السلام و لما نزلت هذه الآیة أخذ بیده و قال : "من كنت مولاه فعلی مولاه اللهم وال من والاه و عاد من عاداه"، فلقیه عمر رضی الله عنه فقال: هنیئا لك یا ابن طالب أصبحت مولای و مولى كل مؤمن و مؤمنة.

این آیه 67 سوره مائده، درباره علی بن أبی طالب نازل شد. وقتی این آیه نازل شد، رسول اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) دست علی را گرفت و گفت: «من كنت مولاه فعلی مولاه اللهم وال من والاه و عاد من عاداه».

سیوطی - که از استوانه‌های علمی اهل سنت و از شخصیت‌های برجسته و بنام است - در کتاب الدر المنثور می گوید:

ابن أبی حاتم و ابن مردویه و ابن عساکر از ابو سعید خدری صحابه نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نقل کرده‌اند که این آیه درباره امیر المومنین (علیه السلام) نازل شده است.

توجه کنید:

از ابن مردویه - که از بزرگان و ثقات اهل سنت است - از عبد الله مسعود - مفسر گرانقدر و صحابه پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) - :

عن ابن مردویه عن ابن مسعود قال: كنا نقرأ على عهد رسول الله: یا أیها الرسول بلغ ما انزل إلیك من ربك "أن علیا مولى المؤمنین" و إن لم تفعل فما بلغت رسالته و الله یعصمك من الناس.

ما قرآنی را که در زمان پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) نوشته بودیم و قرائت می‌کردیم، این آیه 67 سوره مائده را اینگونه قرائت می‌کردیم: «یا أیها الرسول بلغ ما انزل إلیك من ربك أن علیا مولى المؤمنین».

یعنی این واژه «أن علیا مولى المؤمنین»، طبق روایت عبد الله مسعود، در قرآن‌هایی که در زمان نبی مکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) بود، موجود بوده است.

الدر المنثور للسیوطی، ج2، ص298 - فتح القدیر للشوكانی، ج2، ص60 - روح المعانی للآلوسی، ج6، ص193 - المنار لمحمد رشید رضا، ج6، ص463

با توجه به این قضیه، ابن‌تیمیه می‌گوید:

کسی که بگوید چیزی از آیات سوره مائده درباره علی نازل شده، او، به اتفاق اهل علم و علماء، دروغگو و افتراء زننده است.

پس ایشان ابو سعید خدری، عبد الله مسعود، سیوطی، آلوسی، رشید رضا و شخصیت‌های برجسته اهل سنت مانند فخر رازی و ابن عساکر و دیگران را دروغگو و مفتری می‌داند. آقایان اگر مراجعه کنند به کتاب‌های تاریخی و تفسیری و رجالی، می‌بینند که شاید صدها کتاب از کتب تفسیری و تاریخی و رجالی اهل سنت، آورده‌اند که این آیه در شأن امیر المومنین (علیه السلام) نازل شده است.

تاریخ ارسال : سه شنبه 30 مهر 1392 05:12 ق.ظ | نویسنده : ابواسحاق

لطفا دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

تاریخ ارسال : پنجشنبه 22 اسفند 1392 10:12 ق.ظ
سلام ابو اسحاق عزیز.ممنون از جواب شما.من قبلا شما رو لینک کرده بودم.اما راجع لوگو چون این اشکال رو قبلا در لوگوی دوستان دیدم خواستم به شما هم اطلاع بدم.

درضمن امیدوارم از سوالات متعدد من خسته نشید.من جز شما و بعضی دوستان کسی رو سراغ ندارم که جواب سوالامو بگیرم.خداشاهده رفتم تو یه وبلاگ 3بار یک سوال رو پرسیدم حتی به خودش اجازه نداد در جواب سوالم بگه سلام.مثلا خودش رو شیعه میدونه.من از بحث کرد با کسانی مثل شما لذت میبرم حتی اگر نظراتمون مخالف باشه

یا علی(ع)
سلام علیکم
ممنون بنده هم شما رو با افتخار لینک میکنم.
برادر عزیر سوال کردن عیب بلکه ندانستن عیب است پس هیچ مشکلی در این رابطه نیست و در حد توان و سواد خودم ان شاءالله پاسخ میدهم.

موفق باشید

ابواسحاق

تاریخ ارسال : سه شنبه 20 اسفند 1392 08:58 ب.ظ
سلام علیکم.راستی کد لوگوی شما به درد نمیخوره.چون این کد مثلا اگر در وبلاگ من قرار بگیره وقتی کسی روی لوگوی شما کلیک کنه دوباره وبلاگ من باز میشخ.کدشو عوض کنید.لوگوی بسیاری از دوستان این اشکال رو داره و خودشون متوجه نشدند هنوز

یا علی بن موسی الرضا(ع)
سلام علیکم
اگه میشه فقط لینک کنید کد وبلاگ رو بیخیال بشید.
موفق باشید

ابواسحاق

تاریخ ارسال : سه شنبه 20 اسفند 1392 08:55 ب.ظ
سلام علیکم.دوست عزیز.درسته ناراحتی من مهم نیست اما شما جواب سوالامو ندادیا

حالا کار ندارم این روایت حجت باشه یا نه

سوال من این بود آیا واقعا آن آیه یه این طرزی که ابن مسعود مقل کرده قرائت شده؟در واقع منظورم اینه آیا به غیر از ابن مسعود کس دیگری هم این نوع قرائت آیه رو روایت کرده؟

و اینکه ابن مسعود شیعه بوده یا سنی؟
سلام علیکم
برادر محترم
1- متاسفانه هنوز اصل روایت رو بنده پیدا نکرده ام تا سند روایت از منظر اهل سنت بررسی بشه بلکه در بعضی از تفاسیر برای شان نزول آیه آورده شده است.
2- تا اونجایی که بنده اطلاع دارم فقط از ابن مسعود چنین چیزی نقل شده است.
3- ابن مسعود از صحابه می باشد و در اینکه شیعه بوده یا نه اطلاعی در دست نیست:
مثلا
الف- ابن أبی حاتم می گوید:
عبد الله بن مسعود أبو عبد الرحمن له صحبة وهو ابن مسعود
الجرح والتعدیل، ج5 ، ص 149

ب- ذهبی میگوید:
من السابقین الاولیین
الکاشف، ج1، ص 597

ج- ابن حجر میگوید:
عبد الله ابن مسعود ابن غافل بمعجمة وفاء ابن حبیب الهذلی أبو عبد الرحمن من السابقین الأولین ومن كبار العلماء من الصحابة
تقریب التهذیب، ج1 ، ص323
این سه نمونه از کتابهای رجالی اهل سنت بود که در مورد مذهب چیزی بیان نشده
اما در کتابهای رجالی شیعه یک نمونه رو میارم

سید خوئی می نویسد:
من أصحاب رسول الله ( صلى الله علیه وآله ) ، رجال الشیخ ( 8 ) .
وقال الكشی فی ترجمة أبی أیوب الأنصاری ( 6 ) : " وسئل ( الفضل بن
شاذان ) عن ابن مسعود وحذیفة ؟ فقال : لم یكن حذیفة مثل ابن مسعود ، لأن
حذیفة كان ركنا ، وابن مسعود خلط ووالى القوم ومال معهم وقال بهم " .......
معجم الرجال الحدیث، ج 11، ص 344

موفق باشید

ابواسحاق

تاریخ ارسال : دوشنبه 19 اسفند 1392 08:52 ب.ظ
سلام علیکم.ببخشید نظر بی نام و نشان مال من بود
تاریخ ارسال : دوشنبه 19 اسفند 1392 08:51 ب.ظ
سلام جناب ابواسحاق.

به نظر من روایتی که به جناب ابن مسعود ختم شده عقلانی نیست چون همونطور که در نظر قبلی گفتم باید نأعوذبالله قائل به تحریف قرآن بشیم

درسته که اهل سنت باید در قبال این روایت پاسخ گو باشند اما اگر شما هم در این روایت شک دارید پس چرا برای نقد ابن تیمیه از این روایت مشکوک استفاده کردید

الان من گیج شدم آیا واقعا این آیه به صورتی که (از ابن مسعود روایت شده) قبلا قرآئت شده؟

و اینکه ابن مسعودشیعه بوده یا پیرو خلفا؟
سلام به شما برادر محمد رضا عزیز
اینکه به نظر شما این روایت صحیح باشد و یا نباشد مهم نیست چون همون طور که گفتم این روایت در کتابهای اهل سنت آمده و استفاده ما از این روایت به دلیل قائده الزام می باشد.
بنابراین این روایت برای شیعیان اصلا حجت نیست تا اینکه بخواهد در قبالش ناراحت باشد و برای اون سرگیجه بگیرد.
موفق باشید

ابواسحاق

تاریخ ارسال : دوشنبه 19 اسفند 1392 09:14 ق.ظ
سلام جناب ابو اسحاق.این روایتی که از جناب عبدالله بن مسعود ن.شتید آیا به معنای تحریف قرآن نیست؟اگر جمله "أن علیا مولى المؤمنین" در آیه بوده پس چرا حذف شده؟ و اگر نبوده چرا خودشان به این صورت آیه را خوانده اند؟حال آنکه ما مسلمانان معتقدیم قرآن هرگز تحریف نشده.

یا اینکه این روایت ضعیف است و اعتبار نداره؟

لطفا بیشتر توضیح بدید.ممنون
سلام علیکم
برادر محترم
اولا این پست و مقاله های مشابهه در نقد ادعاهای ابن تیمیه و دروغگویی او می باشد.
دوما این روایات در منابع اهل سنت می باشد و آنها باید جوابگو باشند.

موفق باشید

ابواسحاق

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.