تبلیغات
http://chargetel020.1000charge.com/ شیعه حق

علمایی از اهل سنت که حدیث غدیر را دلالت بر امامت علی(ع) می دانند

علمایی از اهل سنت که حدیث غدیر را دلالت بر امامت علی(ع) می دانند:

1-ابو حامد غزالی

الف) معرفی شخصیت این فرد از نظر اهل سنت:

سیوطی از ایشان به الإمام نام می‌برد .

یافعی از ایشان به الإمام حجت الاسلام نام می برد و ایشان را مجدد قرن پنجم هجری می‌داندٰ

در مرآة الجنان، حوادث 505 - التنبئة بمن یبعثه الله على رأس كل مائة للسیوطی، ص12

ب)اعترافات جناب غزالی در مورد حدیث غدیر:

وقتی به حدیث غدیر می‌رسد، با صراحت تمام می‌گوید:

حدیث غدیر، حجت قطعی است بر ولایت امیر المومنین (علیه السلام) و خلیفه دوم بعد از بیان قضیه غدیر و نصب حضرت علی (علیه السلام) برای خلافت، به ایشان تبریک گفت:

لقد أصبحت مولای و مولى كل مؤمن و مؤمنة.

و بعد می‌گوید:

وهذا تسلیم و رضا و تحکیم.

یعنی این‌که خلیفه دوم به امیر المومنین (علیه السلام) تبریک می‌گوید، برای تسلیم و راضی شدن به خلافت حضرت علی (علیه السلام) است و حکم کرد بر این امر.

مسئله محبت و یاری حضرت علی (علیه السلام)، که تبریک گفتن نمی‌خواهد، تبریک برای یک امر جدید و انتصاب و مقام و موقعیت جدید است.

سپس جناب غزالی می‌گوید:

ثم بعد هذا غلب الهوى لحب الریاسة و حمل عمود الخلافة و عقود البنود.

سپس، ریاست‌خواهی و ریاست‌طلبی، باعث شد که خلیفه دوم آنچه را که تسلیم او شده بود در روز غدیر خم، کنار بگذارد و پرچم خلافت را بالا گرفت و مخالفت خودش را با امیر المومنین (علیه السلام) اعلام کرد.

سرّ العالمین لأبو حامد الغزالی، ص483

جالب این‌که جناب ذهبی وقتی این مسئله را نقل می‌کندٰ در سیر اعلام النبلاء، ج19، ص328 این تعبیر را دارد:

و ما أدری ما عذره فی هذا؟ و الظاهر أنه رجع عنه و تبع الحق، فإن الرجل من بحور العلم، والله أعلم.

نمی دانم عذر ابو حامد غزالی در این قضیه چیست؟ ظاهر این است که از این حرفش برگشته است. آقای ابو حامد غزالی، دریا و اقیانوس علم است. خدا داناتر است.

یعنی ذهبی تعجب می‌کند که ابو حامد غزالی با آن شخصیت علمی که دارد، آمده حدیث غدیر را دال بر خلافت امیر المومنین (علیه السلام) و تسلیم خلیفه دوم بر این امر معرفی کرده است.

ما می‌گوییم ابو حامد غزالی از این سخن خود برنگشته است و این افتراء ذهبی است بر ابو حامد غزالی. اگر برگشته است، در کدام کتابش و در کدام آثارش است؟

2- محمد بن طلحۀ شافعی ( متوفای 652 هجری)

الف) معرفی شخصیت این فرد از نظر اهل سنت:

ذهبی در حق او می‌گوید:

العلامة الأوحد

علامۀ یگانۀ دهر بوده است.

سیر اعلام النبلاء للذهبی، ج23، ص293

ب)اعترافات ایشان در مورد حدیث غدیر:

در کتاب خود صراحت دارد که مراد از کلمه «مولا» در حدیث غدیر، در خلافت و امامت امیر المومنین (علیه السلام) بوده است و می‌گوید:

این مرتبه‌ای که پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) برای علی در غدیر خم بیان کرد:

و هی مرتبة سامیة و منزلة شاهقة و درجة علیة و مكانة رفیعة خصه صلى الله علیه وسلم بها دون غیره، فلهذا صار ذلك الیوم یوم عید و موسم سرور لأولیائه.

مقامی بالا و جایگاهی بس رفیع و درجه‌ای برتر و موقعیتی والا را پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله و سلم) ویژه علی قرار داد و برای أحدی غیر از او ثابت نیست. به همین دلیل، روز غدیر، روز عید و ایام خوشحالی است برای دوستان علی.

مطالب السئول، ص45-44

3- سبط ابن جوزی ( متوفای 654 )

الف) معرفی شخصیت این فرد از نظر اهل سنت:

جناب ذهبی درباره او می‌گوید:

کان اماما فقیها واعظا علامة فی التاریخ.

تاریخ الاسلام للذهبی، وفیات 660، ص183

ب)اعترافات ایشان در مورد حدیث غدیر:

وقتی به مسئله غدیر خم می‌رسد، می‌گوید:

هذا نص صریح فی إمامته و قبول طاعته.

حدیث غدیر، نص صریحی است بر امامت علی و قبولی طاعت او بر همگان.

تذكرة الخواص لسبط ابن الجوزی، ص39

جالب این‌که همین جناب سبط ابن جوزی، استشهاد می‌کند به اشعار حسان بن ثابت - شاعر پر آوازه عصر نبوی (صلی الله علیه و آله و سلم) - و می‌گوید:

بعد از پایان مراسم غدیر، ایشان از نبی مكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) اجازه گرفت تا بیانات پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) را به شعر دربیاورد:

ینادیهم یوم الغدیر نبیهم            بخم وأسمع بالرسول منادیا

فقال له قم یا علی فإننی            رضیتك من بعدی إماما و هادیا

پیامبر اكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) فرمود که علی جان برخیز که من تو را بعد از خودم، امام و هادی قرار دادم.

و باز هم جالب این‌که جناب سبط ابن جوزی، اشعار کُمیت را که از شعرای بنام اهل بیت (علیهم السلام) بوده، مطرح می کند:

و یوم الدوح دوح غدیر خم        أبان له الولایة لو أطیعا

و لكن الرجال تبایعوها              فلم أر مثلها خطرا منیعا

نبی مكرم (صلی الله علیه و آله و سلم) در روز غدیر خم، ولایت علی را برای همگان آشکار کرد، اگر آن روز و ولایت علی را مردم گرامی بدارند. تمام مردم در روز غدیر با علی بیعت کردند. همانند روز غدیر خم، روز بزرگ و جلیلی ندیده‌ایم.

بعد ابن جوزی می گوید:

یکی از بزرگان و اساتید من نقل کرده که:

یک شیخی در موصل، به نام عمر بن صافی این اشعار را خواند و خوابید و وقتی رسید به «خطرا منیعا»، در این حال آقا امیرالمؤمنین (علیه السلام) را در عالم رؤیا دید و فرمود: آیا من هم یک بیت بر شعر کُمیت اضافه کنم، عرض کردم بفرمائید: حضرت فرمودند:

و لم أر مثل ذاک الیوم یوما        و لم أر مثله حقا اضیعا

مانند روز غدیر، روز بزرگی ندیده‌ایم و مانند حقی که در روز غدیر ضایع شد و از بین رفت، حق ضایع شده تاکنون ندیده‌ایم.

تذكرة الخواص لسبط ابن الجوزی، ص30

تاریخ ارسال : پنجشنبه 2 آبان 1392 07:20 ق.ظ | نویسنده : ابواسحاق

لطفا دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

تاریخ ارسال : دوشنبه 16 تیر 1393 05:47 ب.ظ
خوبه.به این ادرس برو بیبن درباره کتاب سرالعالمین غزالی چی گفته http://www.rasekhoon.net/article/print/883338/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%DA%A9%D8%AA%D8%A7%D8%A8-%D8%B3%D8%B1%D9%91%D8%A7%D9%84%D8%B9%D8%A7%D9%84%D9%85%DB%8C%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%BA%D8%B2%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA/ وبعد به وبلاگ من بیا ببینیم چند مرده حلاجی.(البته دیگه دانشگاه داره تعطیل میشه و دسترسی من به اینترنت هزینه بر.شاید دیر جوابات تایید شد البته اگه جوابی داشتی.)
سلام علیکم
با عرض پوزش از دیرکرد جواب.

این کتاب صد در صد مختص غزالی بوده همانطور که:
ذهبی و ابن حجر گفته اند:
قال أبو حامد الغزالی - فی كتاب سر العالمین ....
ذهبی - تاریخ الإسلام، ج10، ص673، المحقق: الدكتور بشار عوّاد معروف، الناشر: دار الغرب الإسلامی
ذهبی - سیر أعلام النبلاء ج 19 ص 403 ، دار النشر : مؤسسة الرسالة - بیروت - 1413 ، الطبعة : التاسعة ، تحقیق : شعیب الأرناؤوط , محمد نعیم العرقسوسی
ذهبی- میزان الاعتدال، ج1، ص500، تحقیق: علی محمد البجاوی، الناشر: دار المعرفة للطباعة والنشر، بیروت - لبنان
ابن حجر - لسان المیزان، ج3، ص59، المحقق: عبد الفتاح أبو غدة، الناشر: دار البشائر الإسلامیة

همچنین ذهبی بعد از نقل تبریك عمر در روز غدیر، به سخن غزالی به این صورت اشاره می كند:
«قال أبو حامد وهذا تسلیم ورضى ثم بعد هذا غلب علیه الهوى حبا للریاسة وعقد البنود وأمر الخلافة ونهبها فحملهم على الخلاف فنبذوه وراء ظهورهم واشتروا به ثمنا قلیلا فبئس ما یشترون وسرد كثیرا من هذا الكلام الفسل الذی تزعمه الإمامیة وما أدری ما عذره فی هذا والظاهر أنه رجع عنه وتبع الحق فإن الرجل من بحور العلم والله أعلم؛
ابو حامد غزالی گفته است «هذا... یشترون» بسیاری از این سخنان سست را كه گمان و اعتقاد امامیه هم می باشد را زده و ما نمی دانیم عذر او برای این كار چیست انشاءالله برگشته و به راه حق درآمده است او از بزرگان علمی است خدا بیشتر می داند(كه چرا چنین سخنانی زده است)»
سیر أعلام النبلاء ، ج 19، ص 328 ، دار النشر : مؤسسة الرسالة - بیروت - 1413 ، الطبعة : التاسعة ، تحقیق : شعیب الأرناؤوط , محمد نعیم العرقسوسی
چنان كه مشاهده شد وی می گوید ابو حامد این سخن را زده است لذا در اینكه وی چنین سخنی گفته شكی نیست، ذهبی هم قبول می كند و در ادامه، شخصیت علمی او را هم تایید می كند ولی در صدد توجیه آن بر می آید كه برای توجیه آن هم چیزی بجز «انشاءالله» و «خدا عالم است» پیدا نمی كند. البته ابن حجر هم به کتاب او استناد کرده است و اگر در انتساب این کتاب به او شکی داشتند بهش اشاره میکردند نه اینکه در صدد توجیه باشند.

شرح حال أبو حامد غزالی :
ذهبی می‌نویسد :
الغزالی الشیخ الإمام البحر حجة الإسلام أعجوبة الزمان زین الدین أبو حامد محمد بن محمد بن محمد بن أحمد الطوسی الشافعی الغزالی صاحب التصانیف والذكاء المفرط ... ثم بعد سنوات سار إلى وطنه لازما لسننه حافظا لوقته مكبا على العلم.
سیر أعلام النبلاء ، ج 19 ، ص 322 ، تحقیق : شعیب الأرناؤوط , محمد نعیم العرقسوسی ، ناشر : مؤسسة الرسالة - بیروت ، الطبعة : التاسعة ، 1413هـ .

البته چندین صفحه به او اختصاص داده بنابراین لینکی که دادید و ادعا شده که:
«غزالی به هنگام نگارش آن (احیاء العلوم) بر مذهب عامه بوده و هنوز شیعه نشده ... »
حرفی خلاف می باشد در حالی که او شافعی مذهب بوده که ذهبی آنرا تایید کرده است البته شافعی بودن او در جاهای دیگر هم آمده است ولی در مورد شیعه بودنش چرا ذهبی چیزی نگفته و بر عکس او را شافعی مذهب معرفی کرده است.
--------
احتمالا حتی خودت یکبار با دقت اونرو نخوندی و یا از شخصیت بر جسته غزالی نزد اهل سنت بی خبر بوده اید وگرنه چنین لینک مسخره ای رو نمی فرستادید.
------
راستی تازه یادم اومد بالاخره شما اثبات نکردید که اون دوازده منافق از صحابه می باشند یا نه؟ همونطور که بنده اثبات کردم که اون دوازده منافق از صحابه می باشند.
-------
چند مرده حلاجی بودن شما هم قبلا اثبات شده و الان که دیگه گل کاشتید از انجا که قبلا هم بحث داشتیم و شما جوابی نداشتید و همچنین بحث با شما مثل آب در هاونگ کوبیدن است بنابراین شما رو به مباهله دعوت می کنم.
موفق باشید

ابواسحاق

تاریخ ارسال : سه شنبه 27 اسفند 1392 09:32 ب.ظ
سلام برادر ابواسحاق عزیز.آیا شما میدونید که سند نامه عمر بن خطاب به معاویه لعنت الله علیه صحیحه یا نه؟لطفا اگر چیزی میدونید ما رو هم راهنمایی کنید
سلام علیکم
برادر محترم در مورد اسنادش باید تحقیق کرد بعد نظرم رو بدم.
موفق باشید

ابواسحاق

تاریخ ارسال : سه شنبه 12 آذر 1392 11:36 ب.ظ
به نام خدا
اللهم صل علی محمد وآل محمد وعجل فرجهم
سلام و عرض ادب برادر عزیز
خدا قوت
تسلیت ایام غم و اندوه اهل البیت علیهم السلام
بسیار مطالب مستند و مستدللی رو پست گذاشتید، خداوند از شما راضی باشد

اللهم عجل لولیک الفرج
یا علی
تاریخ ارسال : پنجشنبه 2 آبان 1392 07:48 ق.ظ
من کنت مولاه فهذا علی مولاه...
سلام دوست عزیز.عید سعید غدیر بر شما و تمامی شیعیان مبارک
امروز با دو پست در خدمتتون هستم.
نام 110 نفر از اصحاب که واقعه ی غدیر رو نقل،و آن را در شان علی(ع) دانستند،با سند معتبر از اهل سنت:خیلی خیلی مفید و خلاصه.
پاسخ به یک شبهه در مورد غدیر
یاعلی(ع)...

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.