تبلیغات
http://chargetel020.1000charge.com/ شیعه حق

نظر معارض ابن تیمیه در مورد خلافت

از دیدگاه اهل سنت، خلافت و امامت بعد از رسول خدا صلی الله علیه وآله، یک مقام الهی و انتصابی نیست؛ بلکه مقامی است سیاسی، دنیوی و عرفی که منشأ مشروعیت چنین حکومتی، انتخاب مردم و اجماع مسلمانان و یا اجماع اهل حل و عقد است که برای تطبیق شریعت، حفظ مصالح مسلمانان و دفاع از حریم کشور اسلامی ایجاد می‌شود.

ابن تیمیه در منهاج السنة اجماع اهل حل وعقد را در خلافت شرط دانسته و می‌گوید:

فإنه لا یشترط فی الخلافة إلا اتفاق أهل الشوكة والجمهور الذین یقام بهم الأمر بحیث یمكن أن یقام بهم مقاصد الإمامة.

همانا در خلافت شرط نیست مگر اتفاق و اجماع همه اهل شوكت و جلال و همچنین جماعتی كه بوسیله آنها امر قوام پیدا می‌كند بطوری كه مقاصد امامت بوسیله آنها ممكن است.

ابن تیمیه الحرانی الحنبلی، ابوالعباس أحمد عبد الحلیم (متوفاى 728 هـ)، منهاج السنة النبویة،ج8، ‌ص336،‌ تحقیق: د. محمد رشاد سالم، ناشر: مؤسسة قرطبة، الطبعة: الأولى، 1406هـ.

در اینجا ابن تیمیه بیعت تعداد چهار نفر، یك نفر و دونفر را برای بیعت كافی نمی‌داند بلكه قائل است كه با اجماع اهل حل وعقد پیمان خلافت بسته می‌شود

وی بعد از این كه ثابت كرد اجماع اهل حل وعقد در بیعت شرط است، بیعت ابابكر را اجماعی دانسته و می‌گوید:

وأبو بكر بایعه المهاجرون والأنصار الذین هم بطانة رسول الله صلی الله علیه وسلم والذین بهم صار للإسلام قوة وعزة وبهم قهر المشركون وبهم فتحت جزیرة العرب فجمهور الذین بایعوا رسول الله صلی الله علیه وسلم هم الذین بایعوا أبا بكر.

مهاجرین و انصاری كه یاور پیامبر صلی الله علیه و آله بودند و اسلام بوسیله آنها قوت و عزت گرفت و به وسیله آنها مشركین مغلوب شده و جزیرة العرب فتح شد، با ابوبكر بیعت كردند و تمام كسانی كه با رسول صلی اله علیه وآله بیعت كرده بودند با ابوبكر نیز بیعت كردند.

ابن تیمیه الحرانی الحنبلی، ابوالعباس أحمد عبد الحلیم (متوفاى 728 هـ)، منهاج السنة النبویة،ج1، ص531، تحقیق: د. محمد رشاد سالم، ناشر: مؤسسة قرطبة، الطبعة: الأولى، 1406هـ.

و در جای دیگر از كتابش  ادعا می‌كند كه حضرت علی علیه السلام و تمام بنی هاشم و تمام مردم با ابوبكر بیعت كردند:

وأما علی وبنو هاشم فكلهم بایعه باتفاق الناس لم یمت أحد منهم إلا وهو مبایع له.

و اما علی علیه السلام و بنی هاشم به همراه جمیع مردم، با ابوبكر بیعت كردند و هیچ كس از آنها از دنیا نرفتند مگر اینكه بر این بیعت ثابت بودند.

ابن تیمیه الحرانی الحنبلی، ابوالعباس أحمد عبد الحلیم (متوفاى 728 هـ)، منهاج السنة النبویة،ج8 ص330 ، تحقیق: د. محمد رشاد سالم، ناشر: مؤسسة قرطبة، الطبعة: الأولى، 1406هـ


و در جلد 8 از كتابش اجماع امت بر خلافت ابوبكر را بزرگترین اجتماع دانسته و می‌گوید:

أن یقال إجماع الأمة على خلافة أبی بكر كان أعظم من اجتماعهم على مبایعة علی.

گفته می‌شود كه اجماع امت بر خلافت ابوبكر، بزرگتر از اجتماع امت بر بیعت با علی علیه السلام بوده است

ابن تیمیه الحرانی الحنبلی، ابوالعباس أحمد عبد الحلیم (متوفاى 728 هـ)، منهاج السنة النبویة،ج8،  ص338، تحقیق: د. محمد رشاد سالم، ناشر: مؤسسة قرطبة، الطبعة: الأولى، 1406هـ

بنابراین ابن تیمیه شرط به خلافت رسیدن را بیعت تمام اهل حل وعقد و اجماع امت دانسته و بیعت با ابوبكر را نیز به اتفاق اهل حل وعقد و اجماع مسلمانان، نسبت می‌دهد.


همچنان كه قبلا ذكر شد ابن تیمیه خلافت و امامت ابوبكر را با اجماع امت ثابت می‌كرد ولی در آخر كتاب منهاج السنة بر خلاف حرف‌های قبلیش، اجماع را در منعقد كردن امامت ابوبكر و هر كس دیگر، شرط نمی‌داندكه این نشان از بی پایگی حرف های او دارد.

وی می‌گوید :

وأیضا فنحن نشیر إلى ما یدل على أن الإجماع حجة بالدلالة المبسوطة فی غیر هذا الموضع ولكل مقام مقال ونحن لا نحتاج فی تقریر إمامة الصدیق رضی الله عنه ولا غیره إلى هذا الإجماع ولا نشترط فی إمامة أحد هذا الإجماع.

ما به ادله حجیت اجماع با ادله مبسوط در غیر این مقام اشاره خواهیم كرد ، و هر موضوعی جای خود را می‌خواهد اما ما در ثبوت امامت ابوبكر و كسی دیگر نیازی به اجماع نداریم و این اجماع را در امامت احدی شرط نمی‌دانیم .

ابن تیمیه الحرانی الحنبلی، ابوالعباس أحمد عبد الحلیم (متوفاى 728 هـ)، منهاج السنة النبویة،ج8، ص344، تحقیق: د. محمد رشاد سالم، ناشر: مؤسسة قرطبة، الطبعة: الأولى، 1406هـ

بنابراین با تعارضی كه در كلام ابن تیمیه دیده می‌شود، معلوم می‌شود خود او نیز در وجود چنین اجماعی در بیعت ابوبكر شك داشته است.
حال با این توضیحات لازم نیست که جواب ابن تیمیه را داد بلکه خودش در آخر کتابش جواب خودش را داده و در امامت ابوبکر نیازی به اجماع نیست.
پس آقای ابن تیمیه مشروع بودن خلافت ابوبکر را چگونه می خواهید اثبات کنید؟
اگر با اجماع نبوده پس چه دلیل دیگری دارید؟

تاریخ ارسال : جمعه 22 آذر 1392 10:57 ق.ظ | نویسنده : ابواسحاق

لطفا دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

تاریخ ارسال : جمعه 22 آذر 1392 06:59 ق.ظ
زندگی بافتن یک قالی است نه همان نقش و نگاری که خودت می خواهی
نقشه را اوست که تعیین کرده است تو در این بین فقط میبافی
نقشه را خوب ببین !!! نکند آخر کار قالی زندگیت را نخرند
----------------------------------------------------------
کارت پستال عاشقانه - تبریک تولد - مناسبت های ملی
کارت تبریک شب یلدا و کارت پستال روز های عاشقانه برفی
----------------------------------------------------------
اگر خوشتون اومد ما رو با نام

فتوکده | کارت پستال و کارت ویزیت

لینک کنید و به دوستانتون معرفی کنید
----------------------------------------------------------
نظرتون رو در مورد کارت پستال های حتما درج کنید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.