تبلیغات
http://chargetel020.1000charge.com/ شیعه حق

افسانه ازدواج ام کلثوم با عمر (2)

پاسخ یکی از وبلاگ های اهل سنت در مورد این قضیه که به روایات اصول کافی و چند روایت دیگر که استناد کرده و ما میخواهیم آن را نقد کنیم و در حد توان جواب قاطعی به آن بدهیم که این مقاله قسمت دوم می باشد.

این نویسنده در ادامه می گوید:

علامه سیوطی در تاریخ الخلفا از فرزندان حضرت علی علیه السلام نامی نبرده ولی مرثیه ای را از ابی الاسود نقل کرده اند که ماجرای شهادت حضرت علی و گریه کردن ام کلثوم را بیان میکند!
و در تفسیر خود(الدر المنثور) ماجرای ازدواج حضرت عمر را با ام کلثوم مینویسند.
لما تزوج عمرس أم كلثوم رضی الله عنها بنت علی اجتمع علیه أصحابهش فباركوا له دعوا له، فقال: لقد تزوجتها وما بی حاجة إلی النساء، ولكنی سمعت رسول الله ص یقول « إن كل نسب وسبب ینقطع یوم القیامة إلا سببی ونسبی، فاحببت أن یكون بینی وبین رسول الله صنسب ».
- تفسیر در المنثور ج 3 ص 33، دار المعرفة للطباعة والنشر، بیروت، لبنان

- حیاة الحیوان الكبرى، دمیری ص 482، دار الكتب العلمیة، بیروت، لبنان، 2003 م.

 

جواب ما:

اولا سیوطی از علمای ما نیست که بخواهیم حرفهایش را بپذیریم.

دوما شما منبع را با ذکر جلد و صفحه می آوردید.

سوما خودتان میگویید « مرثیه ای خوانده شده » که ادعاهای شما را که درباره مرثیه خواندن زیر سوال میبرد و حرفهای ما را اثبات میکند.

چهارما چرا از فرزندان دیگر امام علی علیه السلام حرفی به میان نیامده به خصوص حضرت زینب؟

پنجما عمر برای اینکار میگفت : از رسول خدا (ص) شنیده‌ام كه مى فرمود: هر سبب و نسبى در روز قیامت قطع خواهد شد، مگر سبب و نسب من! و من دوست داشتم كه بین من و پیامبر سبب و نسبى باشد.

اما به اتفاق شیعه و سنى، رسول خدا صلى الله علیه وآله با دختر عمر ازدواج كرده است و نسب عمر از این طریق با رسول خدا متصل شده است؛ بنابراین چه دلیلى دارد كه دو باره با امّ‌كلثوم ازدواج نماید.

فرقى نمى‌كند كه شما داماد كسى باشى یا او داماد شما باشد، در هر حال خویشاوندى برقرار مى‌شود و اگر خویشاوندى رسول خدا در قیامت براى كسى فایده داشته باشد، با ازدواج حفصه با رسول خدا محقق شده است.

بنابراین، بهانه خویشاوندى با رسول خدا از طریق ازدواج عمر با امّ‌كلثوم دروغ است و این سبب مى‌شود كه اصل ازدواج نیز دروغ باشد.

سید ناصر حسین لكنوى در این باره مى‌گوید:

وأما ما وقع فی هذا الخبر المكذوب أن عمر قال للأصحاب: إن رسول الله ( ص ) قال: كل نسب وسبب منقطع یوم القیامة إلا نسبی وسببی، وكنت قد صحبته فأحببت أن یكون هذا أیضا.

فمردود لأن اتصال السبب من رسول الله ( ص ) لعمر بعد الصحبة كان حاصلا بلا شبهة عند أهل السنة من جهة أبنته حفصة: فإنها كانت من أزواج رسول الله ( ص )، وهذا الاتصال یكفی له أن كان عمر بن الخطاب مؤمنا مصدقا لقوله، وإن لم یكن مؤمنا مصدقا للرسول ( ص ) فما یزیده هذا الاتصال الذی طلبه من علی ( ع ) وهو محرم علیه بوجوه عدیدة غیر تقصیر وتخسیر كما لا یخفى على من له حظ من الإیمان، ونصیب.

اما آنچه در این روایت دروغین آمده است، كه عمر به یاران خویش گفت: به درستى كه رسول خدا فرمودند: تمام سبب و نسب ها در روز قیامت جز سبب و نسب من قطع خواهد شد؛ و من از صحابه حضرت بودم و دوست داشتم كه سبب و نسب هم داشته باشم!

این به طور قطع باطل است؛ زیرا اتصال سببى بین عمر و رسول خدا (ص) پس از صحابى شدن او، بدون هیچ شبهه اى نزد اهل سنت از طرف دختر عمر حفصه، حاصل شده است. زیرا او از همسران رسول خدا (ص) بوده است و همین یك اتصال، در صورتى كه عمر به سخنان رسول خدا (ص) ایمان داشته باشد، براى ایجاد ارتباط با رسول خدا كفایت مى كرد.

و اگر به سخنان رسول خدا (ص)‌ ایمان نداشت، تكرار این اتصال براى او، با خواستگارى از دختر علی نیز فایده اى به او نمى رساند؛ جداى از اینكه ازدواح با این دختر از چند جهت براى عمر حرام بوده است؛ و كسى كه بهره اى از ایمان برده باشد، به خوبى این مطلب را درك مى كند (اشاره به بحث عدم كفائت كه به صورت مفصل بحث خواهد شد)

الموسوی الهندی، السید ناصر حسین (معاصر)، إفحام الأعداء والخصوم بتكذیب ما افتروه على سیدتنا امّ‌كلثوم علیها سلام الحی القیوم، ج1، ص 140، تقدیم وتحقیق وتعلیق الدكتور محمد هادی الأمینی، ناشر: مكتبة نینوى الحدیثة ـ طهران.


این نویسنده در ادامه میگوید :

در کتاب های معتبر شیعه ازدواج ام کلثوم دختر سیدنا علی مرتضی به وفور آمده .
1-محمد بن سعد زهری ( متوفای 230هـ) در الطبقات الكبری است مینویسد :
امّ‌كلثوم، دختر علی بن أبی طالب... كه مادرش فاطمه دختر رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم بود... عمر بن خطاب با او ازدواج كرد؛ در حالی هنوز به سن بلوغ نرسیده بود!
همچنین محب طبری مینویسد:
2-وأم كلثوم بنت فاطمة كانت تحت عمر بن الخطاب س فمات عنها فتزوجها بعده محمد بن جعفر بن أبی طالب فمات عنها وتزوجها بعده عون بن جعفر بن أبی طالب وماتت عنده .ذخائر العقبی محب طبری ص 117
3-و همچنین مقریزی: ولما قتل عمرس عن أم كلثوم، تزوجها محمد بن جعفر بن أبی طالب فمات عنها، فتزوجها عون بن جعفر ابن أبی طالب فماتت عنده رحمها الله.
- امتاع الاسماع المقریزی, ج5، ص370
4-وفی معارف ابن قتیبة: تزوجها بعد عمر "محمد بن جعفر" فمات عنها، ثم تزوجها " عون بن جعفر " فماتت عنده. یعنی : ام کلثومك با حضرت عمرس ازدواج کرد و بعد از شهادت حضرت فاروقس با محمد بن جعفر ازدواج کرد و بعد از شهادت وی نیز با عون ازدواج کرد و در نکاح عون بود که فوت کرده است.
- قاموس الرجال،محمد تقی التستری، ج 12 ص 217

اولا سنی میگوید در منابع معتبر شیعه ازدواج ام کلثوم به وفور آمده است و 4 کتاب را هم نام می برد اما خیلی خنده داره کتابهای 1- الطبقات الکبری و 2- ذخائر العقبی و 3- امتاع الاسماع چه وقت از منابع معتبر شیعه بوده که ما از آن خبر نداریم الان بی سوادی این سنی هم به ما اثبات شد.

دوما منابعی که برای این روایات ذکر کردید عینا در دیگر کتابهای اهل سنت آمده است.

سوما این عزیز سنی آدرس دقیق الطبقات الکبری را هم نشان نداده است و دلیل اینکار هم تناقض کتاب الطقات الکبری با کتابهای ذخائر العقبی و امتاع الاسماعمی باشد به روایت کاملی که محمد بن سعد در الطبقات الکبری می آورد دقت کنید:

أم كلثوم بنت علی بن أبی طالب بن عبد المطلب بن هاشم بن عبد مناف بن قصی وأمها فاطمة بنت رسول الله وأمها خدیجة بنت خویلد بن أسد بن عبد العزى بن قصی تزوجها عمر بن الخطاب وهی جاریة لم تبلغ فلم تزل عنده إلى أن قتل وولدت له زید بن عمر ورقیة بنت عمر ثم خلف على أم كلثوم بعد عمر عون بن جعفر بن أبی طالب بن عبد المطلب فتوفی عنها ثم خلف علیها أخوه محمد بن جعفر بن أبی طالب بن عبد المطلب فتوفی عنها فخلف علیها أخوه عبد الله بن جعفر بن أبی طالب بعد أختها زینب بنت علی بن أبی طالب.

امّ‌كلثوم، دختر علی بن أبى طالب... كه مادرش فاطمه دختر رسول خدا صلى الله علیه وآله وسلم بود... عمر بن خطاب با او ازدواج كرد؛ در حالى هنوز به سن بلوغ نرسیده بود! تا زمانى كه عمر كشته نشده بود در كنار او به سر مى‌برد و زید بن عمر و رقیه را به دنیا آورد. پس از عمر، با عون بن جعفر بن أبى طالب و پس از آن با محمد بن جعفر ازدواج كرد. هنگامى كه محمد بن جعفر از دنیا رفت با برادرش عبد الله بن جعفر پس از حضرت زینب ازدواج كرد...

الزهری، محمد بن سعد بن منیع أبو عبدالله البصری (متوفای230هـ)، الطبقات الكبرى، ج 8، ص 463، ناشر: دار صادر - بیروت؛

البلاذری، أحمد بن یحیى بن جابر (متوفای279هـ)، أنساب الأشراف، ج 1، ص 178.

دراینجا آمده است كه امّ‌كلثوم پس از به كشته شدن عمر بن خطاب با پسر عمویش عون بن جعفر پس از عون با برادر او محمد و سپس با عبدالله بن جعفر برادر دیگر آن دو ازدواج كرد؛ و در احادیثی که نویسنده سنی آورده است به گونه ای دیگر ذکر شده که اول با محمد بن جعفر و بعد با عون بن جعفر ازداوج کرده است و الان به خیانت نویسنده سنی پی میبریم که اول با دروغگویی تمام منابع اهل سنت را شیعه جلوه میدهد و دوم با خیانت تمام یکی از روایات را که با بقیه در تضاد بوده حذف میکند و آن را نمی آورد.

اما در هر حالت اشکالی ندارد چونکه شاه غزل ماجرا از آنجا شروع می شود كه هم راوى و هم نویسنده سنی فراموش كرده اند كه عون و محمد هر دو در جنگ شوشتر سال 16 یا 17 هجرى در زمان خلیفه دوم كشته شده‌اند؛ یعنى همسر دوم و سوم امّ‌كلثوم پیش از همسر اول فوت كرده‌اند یا به عبارتی این دو دوباره زنده شده اند و با ام کلثوم ازدواج کرده اند!

ابن حجر در الاصابه مى‌گوید:

استشهد عون بن جعفر فی تستر وذلك فی خلافة عمر وما له عقب.

عون بن جعفر در جنگ تستر در زمان عمر شهید شد و هیچ فرزندى از او بر جاى نماند‌.

العسقلانی الشافعی، أحمد بن علی بن حجر أبو الفضل (متوفای852هـ)، الإصابة فی تمییز الصحابة، ج 4، ص 744، تحقیق: علی محمد البجاوی، ناشر: دار الجیل - بیروت، الطبعة: الأولى، 1412 - 1992.

و جالب این است كه ابن حجر عسقلانى در جاى دیگر از همین كتابش در ترجمه محمد بن جعفر مى‌گوید:

محمد بن جعفر بن أبی طالب بن عبد المطلب... أنه كان یكنى أبا القاسم وأنه تزوج أم كلثوم بنت علی بعد عمر قال واستشهد بتستر.

محمد بن جعفر بن ابى طالب بن عبد المطلب... كنیه او ابوالقاسم بود و او پس از عمر، با امّ‌كلثوم دختر علی ازدواج كرده و در تستر شهید شد!

العسقلانی، أحمد بن علی بن حجر أبو الفضل الشافعی، الإصابة فی تمییز الصحابة، ج 6، ص 7768، رقم: 7769، تحقیق: علی محمد البجاوی، ناشر: دار الجیل - بیروت، الطبعة: الأولى، 1412 - 1992.

از قدیم گفته‌اند كه دروغگو فراموش كار است. اگر محمد و عون در زمان عمر در جنگ تستر شهید شده‌اند، چگونه پس از عمر دوباره زنده شده و با امّ‌كلثوم ازدواج كرده‌اند؟!!!

افزون بر این كه ازدواج امّ‌كلثوم با عبد الله جعفر شوهر حضرت زینب امكان پذیر نیست و مضمون روایت جمع بین دو خواهر مى‌باشد؛ زیرا حضرت زینب تا پس از واقعه كربلا زنده و همسر عبد الله بن جعفر بوده است.

و پس از حضرت زینب نیز نمى‌تواند با عبد الله بن جعفر ازدواج كند؛ زیرا طبق اعتقاد اهل سنت، امّ‌كلثوم در زمان حیات امام حسن علیه السلام در مدینه از دنیا رفته است.

برخى دیگر از عالمان اهل سنت كه متوجه دروغ بودن ازدواج امّ‌كلثوم با عون و محمد، و عدم سازگارى آن با واقعیت‌هاى تاریخى بوده‌اند،‌ ادعا كرده‌اند كه امّ‌كلثوم پس از عمر با عبد الله بن جعفر ازدواج كرده است.

ثم هلك عمر عن أم كلثوم فتزوجها عبد الله بن جعفر فلم تلد منه.

عمر از دنیا رفته و همسر او امّ‌كلثوم با عبد الله بن جعفر ازدواج كرد اما از او صاحب فرزند نشد.

الزبیر بن بكار بن عبد الله بن مصعب الزبیری أبو عبد الله (متوفای256هـ)، المنتخب من كتاب أزواج النبی صلى الله علیه وسلم، ج 1، ص 31، تحقیق: سكینة الشهابی، ناشر: مؤسسة الرسالة - بیروت، الطبعة: الأولى، 1403هـ.

در حالى كه این مطلب را هرگز نمى‌توان پذیرفت؛ چرا كه به اتفاق شیعه و سنى، حضرت زینب سلام الله علیها در زمان امیر مؤمنان علیه السلام با عبد الله بن جعفر ازدواج كرده و تا آخر عمر همسر او بوده است.

اما موضوعی كه انسان را شگفت زده میکند فرزندان عمر است که در بالا گفته شده فرزندی به اسم زید داشته است اما مسعودى شافعى در باره اولاد عمر مى‌نویسد:

أولاد عمر. وكان له من الولد: عبد اللّه، وحفصة زوج النبی صلى الله علیه وسلم، وعاصم، وعبید اللّه، وزید، من أًم، وعبد الرحمن، وفاطمة، وبنات آخر، وعبد الرحمن الأصغر - وهو المحدود فی الشراب، وهو المعروف بأبی شحمة - من ام.

فرزندان عمر: او فرزندانى به نام هاى ذیل داشت: عبد الله و حفصه همسر پیامبر (ص)‌ و عاصم و عبید الله و زید از یك مادر؛ و عبد الرحمن و فاطمه و دخترانى دیگر، و عبد الرحمن اصغر وهمو است كه به خاطر شرابخوارى حد خورده و معروف به ابى شحمه است، این ها هم از یك مادر هستند.

المسعودی، أبو الحسن على بن الحسین بن على (متوفاى346هـ)، مروج الذهب، ج 1، ص 299

طبق این نقل خلیفه دوم فقط یك پسر به نام زید داشته كه او هم برادر عاصم و عبید الله بود كه مادر آن‌ها امّ‌كلثوم بنت جرول است و هیچ نامى از فرزندان عمر از امّ‌كلثوم در این نقل دیده نمى‌شود.

با این دلایل خود به خود دیگر ادعاهای دیگر پاسخ داده شده است که نیازی به بررسی آنها نیست چرا که با هم تناقضات زیادی دارد.

تاریخ ارسال : دوشنبه 25 آذر 1392 07:38 ق.ظ | نویسنده : ابواسحاق

لطفا دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.