تبلیغات
http://chargetel020.1000charge.com/ شیعه حق

تحقیقی پیرامون حدیث « مَنْ مات بغیر إمام »

بسم الله الرحمن الرحیم

از دیدگاه پیروان مکتب اهل بیت علیهم اسلام، امامت و خلافت، امری است الهی و شرعی که انتخاب آن تنها در حیطه اختیارات خداوند است و بس؛ اما دیگر مذاهب اسلامی اعتقاد دارند که امامت و خلافت امری عرفی و دنیوی است و انتخاب خلیفه را با روش‌های مختلفی؛ از جمله انتخاب مردم، انتخاب اهل حل و عقد، وصیت خلیفه قبلی، کودتا علیه خلیفه قبل با زور و شمشیر و... ممکن می‌دانند

1-    نقل احادیث از کتاب های اهل سنت

این روایت از روایاتی متواتر و مشهور بین اهل سنت و شیعه كه در بسیاری از كتاب‌ها یافت می‌شود و از پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم می باشد که ما فقط از کتب اهل سنت نقل میکنیم.

اول

مَنْ مات ولیس فی عنقه بیعة مات میتة جاهلیة .

هر كس بمیرد و بر گردن او بیعت با امامی نباشد ، به مرگ جاهلی مرده است .

صحیح مسلم ، ج3 ، ص1478 و السنن الكبرى ، البیهقی ، ج8 ، ص270  و مشكاة المصابیح ، ج2 ، ص1088 و سلسلة الأحادیث الصحیحة ، ج2 ، ص677

دوم

مَنْ مات بغیر إمام مات میتة جاهلیة.

هر كس بدون امام بمیرد ، به مرگ جاهلی  مرده است .

مسند احمد ، احمد بن حنبل ، ج4 ، ص96 و مجمع الزوائد ،‌ الهیثمی ، ج5 ،‌ ص218 و مسند الطیالسی ، الطیالسی ، ص295 و الإحسان بترتیب صحیح ابن حبان ج7 ، ص49 و حلیة الأولیاء  ، ج 3 ،‌ ص22  .

سوم

مَنْ مات ولیستْ علیه طاعة مات میتة جاهلیة .

هر كس بمیرد و اطاعت از امامی بر گردن او واجب نباشد ، به مرگ جاهلی مرده است .

مجمع الزوائد، الهیثمی ، ج5 ، ص224 و كتاب السنة ، ج2 ،‌ ص489 .

 البانی بعد از نقل حدیث می‌گوید :

 إسناده حسن، ورجاله ثقات .

اهل سنت از طرفی این روایات را نقل و صحت آن را تأیید كرده‌اند و از طرف دیگر عملاً هیچ امامی ندارند كه همگی بالإتفاق از او تبعیت كنند . و این پارادوكسی است كه از حل آن عاجز مانده‌اند .

 

2-    جواب کسانی که قرآن را امام زمان معرفی می کنند

البته شاید کسانی هم ادعا کنند که امام زمان ما قرآن می باشد و ما با قرآن بیعت کرده ایم و آن را شناخته ایم که البته این هم ادعایی است پوچ و بی اساس که با رجوع به احادیث بیعت با شخص آمده است نه با قرآن که حتی حدیثی در اینکه امام زمان هر کسی قرآن می باشد از پیامبر (ص) گزارش نشده است و همچنین اعمال صحابه خلاف اینکه قرآن امام زمان  می باشد را ثابت میکند.

 

روایت اول

حدثنا عبد اللَّهِ حدثنی أبی ثنا أبو النَّضْرِ وحسن قلا ثنا شَرِیكٌ عن عَاصِمِ بن عُبَیْدِ اللَّهِ عن عبد اللَّهِ بن عَامِرٍ یعنی بن رَبِیعَةَ عن أبیه قال قال رسول اللَّهِ صلى الله علیه وسلم من مَاتَ وَلَیْسَتْ علیه طَاعَةٌ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّةً فَإِنْ خَلَعَهَا من بَعْدِ عَقْدِهَا فی عُنُقِهِ لقی اللَّهَ تَبَارَكَ وَتَعَالَى وَلَیْسَتْ له حُجَّةٌ...

رسول خدا صلی الله علیه وآله فرمود: كسی كه بمیرد و بر گردن او اطاعتی از حاكمی نباشد، همانند مرگ دوران جاهلیت مرده است، پس اگر كسی بیعت را پس از بیعت كردن بشكند، خداوند را بدون حجت ملاقات می‌كند.

الشیبانی، ابوعبد الله أحمد بن حنبل (متوفاى241هـ)، مسند أحمد بن حنبل، ج3، ص446، ناشر: مؤسسة قرطبة – مصر.

تصحیح سند روایت عامر بن ربیعة:

مقدسی حنبلی در كتاب «الأحادیث المختارة»، بعد از نقل روایت عامر بن ربیعه، سند آن را حسن می‌داند:

النضر وحسین قالا ثنا شریك عن عاصم بن عبیدالله عن عبدالله بن عامر یعنی ابن ربیعة عن أبیه قال قال رسول الله صلى الله علیه وسلم (من مات ولیست علیه طاعة مات میتة جاهلیة وإن خلعها من بعد عقدها فی عنقه لقی الله عز وجل لیست له حجة... إسناده حسن.

المقدسی الحنبلی، ابوعبد الله محمد بن عبد الواحد بن أحمد (متوفاى643هـ)، الأحادیث المختارة، ج 8، ص 198، تحقیق: عبد الملك بن عبد الله بن دهیش، ناشر: مكتبة النهضة الحدیثة - مكة المكرمة، الطبعة: الأولى، 1410هـ.

روایت دوم

حدثنا عُبَیْدُ اللَّهِ بن مُعَاذٍ الْعَنْبَرِیُّ حدثنا أبی حدثنا عَاصِمٌ وهو بن مُحَمَّدِ بن زَیْدٍ عن زَیْدِ بن مُحَمَّدٍ عن نَافِعٍ قال جاء عبد اللَّهِ بن عُمَرَ إلى عبد اللَّهِ بن مُطِیعٍ حین كان من أَمْرِ الْحَرَّةِ ما كان زَمَنَ یَزِیدَ بن مُعَاوِیَةَ فقال اطْرَحُوا لِأَبِی عبد الرحمن وِسَادَةً فقال إنی لم آتِكَ لِأَجْلِسَ أَتَیْتُكَ لِأُحَدِّثَكَ حَدِیثًا سمعت رَسُولَ اللَّهِ صلى الله علیه وسلم یَقُولُهُ سمعت رَسُولَ اللَّهِ صلى الله علیه وسلم یقول من خَلَعَ یَدًا من طَاعَةٍ لَقِیَ اللَّهَ یوم الْقِیَامَةِ لَا حُجَّةَ له وَمَنْ مَاتَ وَلَیْسَ فی عُنُقِهِ بَیْعَةٌ مَاتَ مِیتَةً جَاهِلِیَّةً.

عبد الله بن عمر به سوی عبد الله بن مطیع آمد؛ همان زمانی كه واقعه حره در زمان یزید اتفاق افتاد. عبد الله بن مطیع گفت: برای ابو عبد الرحمن بالش بگذارید تا تكیه بگذارید. ابن عمر گفت: من نیامده ام تا بنشینم؛ آمده ام تا این كه سخنی را كه از رسول خدا صلی الله علیه وسلم شنیدم بیان كنم. حضرت فرمود: كسی كه دست از اطاعت حاكمی بردارد، روز قیامت بدون حجت و دستاویز خداوند را ملاقات می كند و كسی كه بدون بیعت بمیرد همانند مرگ جاهلیت مرده است.

صحیح مسلم، ج3، ص1478، تحقیق: محمد فؤاد عبد الباقی، ناشر: دار إحیاء التراث العربی - بیروت.

طبق این روایت اگر قران امام زمان می باشد پس چرا عبدالله بن عمر یاد همین حدیث می افتد و می رود که بیعت کند؟ واقعا جای تعجب می باشد که چرا عبد الله بن عمر در زمان خلافت امیرالمومنین (ع) به یاد این حدیث نیفتاده بود؟

البته روایات در این زمینه فراوان می باشد که ما به همین دو نمونه اکتفا میکنیم.

همچنین ابن تیمیه بعد از یادآوری روایت عبد الله عمر نتیجه گرفته است كه خروج مسلحانه بر حاكم جایز نیست و اگر كسی مطیع نباشد، و بمیرد، به مرگ جاهلیت و غیر مسلمان می‌میرد:

وهذا حدث به عبد الله بن عمر لعبد الله بن مطیع بن الأسود لما خلعوا طاعة أمیر وقتهم یزید مع أنه كان فیه من الظلم ما كان ثم إنه اقتتل هو وهم وفعل بأهل الحرة أمورا منكرة.

فعلم أن هذا الحدیث دل على ما دل علیه سائر الأحادیث الآتیة من أنه لا یخرج على ولاة أمور المسلمین بالسیف وأن من لم یكن مطیعا لولاة الأمور مات میتة جاهلیة وهذا ضد قول الرافضة فإنهم أعظم الناس مخالفة لولاة الأمور وأبعد الناس عن طاعتهم إلا كرها.

و این حدیثی است که عبد الله بن عمر برای عبد الله بن مطیع بن اسود نقل کرد، هنگامیکه نسبت به امیر وقتشان یزید بن معاویه بیعت شکنی کرده بودند با اینکه یزید بن معاویه امیر ظالم و ستمکاری بود سپس مقاتله کرد و با اهل حره کارهای ناپسنیدی [حلال شمردن زنانشان بر لشکرشان] انجام داد.

دانسته شد كه این حدیث همانند سایر احادیث بعدی دلالت می‌كند بر این‌كه بر علیه والیان امور مسلمانان با شمشیر نباید خروج كرد و هر کسی که از امیر خود اطاعت نكند، به مرگ جاهلی و غیر مسلمان مرده است و این مخالف قول روافض (شیعیان) است که سر سخت ترین مردم در مخالفت با ولاة امر و عصیانگرترین مردم نسبت به ولاة امر هستند، مگر با کراهت و سختی.

ابن تیمیه الحرانی الحنبلی، ابوالعباس أحمد عبد الحلیم (متوفاى 728 هـ)، كتب ورسائل وفتاوی شیخ الإسلام ابن تیمیة، ج 1، ص111، تحقیق: عبد الرحمن بن محمد بن قاسم العاصمی النجدی، ناشر: مكتبة ابن تیمیة، الطبعة: الثانیة.

با مطالبی که گذشت قرآن نمی تواند امام زمان باشد و گویندگان این سخن چاره ای ندارند به جز اینکه راه دیگری بیابند.

البته یادآوری کنیم که شیعیان با تأسی از سید الشهداء علیه السلام فرهنگی را پذیرفته‌اند که هرگز سر تسلیم در برابر ظالمان و ستم‌گران فرود نیاورده‌اند و مبارزه با ظلم و ستم جزئی از عقیدۀ آنان به حساب می‌آید.

شیعه، مذهبی است كه بنای ظلم ستیزی دارد و حاضر نیست با ظلم و استبداد حتی لحظه‌ای هم روحیه آشتی پذیری داشته باشد؛ زیرا شعار رهبر شیعیان «كونا للظالم خصماً و للمظلوم عونا» بوده و فریاد زده است که:

إنّی لا اری الموت الا سعادة و لاالحیاة مع الظالمین الا برما.

این فرمان امام حسین علیه السلام است كه روحیه ظلم‌ستیزی و زیر بار ظلم نرفتن را در شیعیان تقویت كرده است و از آن‌ها مردمی ساخته است كه هیچ‌گاه با ظالمان هم‌سفره نمی‌شوند و زیر بار زور گویی نمی‌روند.

3-    کسانی که حاکم هر منطقه را امام زمان خود می دانند

اما کسانی هم هستند که عالم ، مولوی و ماموستاهای منطقه خود را امام زمان معرفی میکنند که این هم قابل قبول نیست و دلیل آن هم حدیثی است که مسلم نیشابوری در صحیحش آورده است:

وحَدَّثَنِی وَهْبُ بْنُ بَقِیَّةَ الْوَاسِطِیُّ، حَدَّثَنَا خَالِدُ بْنُ عَبْدِ اللهِ، عَنِ الْجُرَیْرِیِّ، عَنْ أَبِی نَضْرَةَ، عَنْ أَبِی سَعِیدٍ الْخُدْرِیِّ، قَالَ: قَالَ رَسُولُ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَیْهِ وَسَلَّمَ: «إِذَا بُویِعَ لِخَلِیفَتَیْنِ، فَاقْتُلُوا الْآخَرَ مِنْهُمَا»

اگر در یک عصری، با دو امام و خلیفه بیعت شود، اوّلی خلیفه است و دوّمی مهدور الدم.

صحیح مسلم، ج3، ص1480 ، المحقق: محمد فؤاد عبد الباقی ، الناشر: دار إحیاء التراث العربی – بیروت

این روایت تصریح می کند که در هر زمان فقط یک خلیفه و امام باید باشد و معلوم است که هر کس نمی تواند حاکم و یا مولوی و یا ... مناطق خود را امام زمان معرفی کند که در این صورت تعداد امام زمان اهل سنت بی شمار می باشد.

امام زمان شما کیست؟


موفق باشید

تاریخ ارسال : سه شنبه 29 بهمن 1392 11:27 ق.ظ | نویسنده : ابواسحاق

لطفا دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

تاریخ ارسال : چهارشنبه 6 فروردین 1393 08:07 ب.ظ
این اراجیف چیه که نوشتی؟؟؟اینا که همش یه حدیثه ولی با ادبیاتهای متفاوت!!!!!!!!
کجای قران نوشته که امامت وجود داره.
تو اگه راست میگی اصول دین شیعه رو واسم اثبات کن.


اولا سلام علیکم
دوما عقیده شما در مورد خلفای راشدین چهار نفر می باشد و البته بعضی از اهل سنت امام حسن (ع) رو هم جزو خلفای راشدین میدونند؟ همین الان باطل بودن خودت رو اثبات کردید.
سوما معنای حرف شما اینکه احادیث خودتون رو اراجیف میدونید!!! حداقل معلوم میکردی کدومش اراجیفه تا در حد توان جوابت رو میدادم!!!
جهارما در قران از امامت آمده است ولی شما چشمتون رو به روی حقایق بسته اید
امامت در قران
http://shiahag.mihanblog.com/post/330

همچنین ما امامت در تورات رو هم اثبات کرده ایم این هم لینکش
http://shiahag.mihanblog.com/post/328

پنجما اصوا دین شما چیه؟ توحید و معاد و نبوت
خب شیطان هم اصول دینش همینهاست 1- به غیر خدا سجده نکرد 2- تا قیامت مهلت خواست که تا یک روز معلوم بهش وقت داده شد( ظهور آقا امام زمان عج) 3- بندگان مخلص خدا رو نمی تونه گمراه کنه یعنی انبیاء و صالحان
شیطان هم اصول دینش مثل شماست ولی خداوند شیطان رو کافر میدونه خب با این تعابیر اصول دین شما چه فرقی با شیطان داره؟

اما در ادامه شیطان عدالت خدا رو قبول نداشت و همچنین بر سر راه مستقیم نشسته و مردم رو گمراه میکنه خب این راه مستقیم همان امامت می باشد.

این هم اثبات اصول دین؟
مشکل دیگه ای داری؟
---------
اما جواب سوال اصلی ما مونده امام زمان شما کیست؟ لطفا اینرو جواب بده!!!
موفق باشید

ابواسحاق

تاریخ ارسال : پنجشنبه 1 اسفند 1392 08:55 ب.ظ
سلام علیکم.بسیار عالی بود.ممنون از دعوت شما و مطالبی خوبی که به دانش ناچیز ما افزودید.اما اینکه ابن تیمیه ملعون گفته خروج مسلحانه بر حاكم جایز نیست و اگر كسی مطیع نباشد، و بمیرد، به مرگ جاهلیت و غیر مسلمان می‌میرد پس جنابان طلحه و زبیر و عایشه به مرگ جاهلیت مرده اند واین حرف ما نیست و طبق گفته ابن تیمیه است.طلحه و زبیر و عایشه با امام علی (ع) بیعت کردند و بیعت شکستند و خروج مسلحانه بر حاکم(عادل) کردند.معاویه ملعون و جناب عایشه در یک چیز مشترک هستند.هر دو سه بار مرگ جاهلیت برایشان حساب می شود چون در دوران سه امام زنده بودند و بیعت نکردند

اما اینکه برخی می گویند بیعت با قرآن.فرضا قبول.برادران اهل سنت بفرمایند جناب عایشه به کدام دستور قرآن عمل کرد؟مگر زنان پیامبر (ص) نباید در خانه می بودند و از پشت پرده با نامحرم حرف می زدند و در جمع نامحرمان قرار نمیگرفتند پس چرا بیعتشان با قرآن را شکستند؟
سلام
نکات ظریفی بود که ما هم استفاده کردیم.
موفق باشید

ابواسحاق

تاریخ ارسال : پنجشنبه 1 اسفند 1392 04:33 ب.ظ
سلام علیکم.جناب ابو اسحاق ممنون که قدم روی چشم ما گذاشتی.به راهنمایی شما بیشتر احتیاج دارم.بحث شما در این زمینه عالی است چون فقط کمی از متن رو مطالعه کردم و انشاالله امشب بقیه شو میخونم.

راستی در وبلاگ دوم بنده
MOHAMMADESHGHI.ROOMFA.COM
از مطالب شما راجع ازدواج حضرت ام کلثوم (س) با ذکر منبع استفاده کردم و لینکهای وبلاگ شما رو گذاشتم.یا علی(ع)
سلام
استفاده از مطالب وبلاگ حتی بدون ذکر منبع هم برای همگان آزاد می باشد.
موفق باشید

ابواسحاق

تاریخ ارسال : پنجشنبه 1 اسفند 1392 10:04 ق.ظ
سلام علیکم
خوب بود
منتظر جواب پیروان مکتب سقیفه هستیم.
موفق باشید
سلام
ما هم همچنین
در پناه حق تعالی

ابواسحاق

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.