تبلیغات
http://chargetel020.1000charge.com/ شیعه حق

بررسی سه نمونه از احادیث آیه ولایت + بررسی سندی

بسم الله الرحمن الرحیم


إِنَّمَا وَلِیُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصَّلَاةَ وَیُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ

همانطور که می دانید خیلی از وهابیون و اهل سنت آیه ولایت را در شان امام علی (ع) قبول ندارند و شبهات زیادی را مطرح میکنند اما هنگامی که با سند صحیح اثبات شد که این آیه در شان امام (ع) نازل شده خیلی از شبهات خود به خود باطل می باشد.

ابن تیمیه می‌گوید:

أما أهل العلم الكبار أهل التفسیر مثل تفسیر محمد بن جریر الطبری و بقی بن مخلد و ابن أبی حاتم و ابن المنذر و عبد الرحمن بن إبراهیم دحیم و أمثالهم فلم یذكروا فیها مثل هذه الموضوعات.

این مطالب جعلی که این آیه در حق علی نازل شده باشد، در تفسیر ابن جریر طبری و ابن ابی حاتم نیامده است.

منهاج السنة النبویة، ج 7، ص 13

 

در جای دیگری دارد:

وجمهور إلامة لم تسمع هذا الخبر و لا هو فی شیء من كتب المسلمین المعتمدة لاالصحاح و لا السنن و لا الجوامع ولا المعجمات.

همچنین روایتی به گوش‌ امت اسلامی نرسیده است.

منهاج السنة النبویة، ج 7، ص 17

 

اما سه نمونه از احادیث در رابطه با آیه ولایت:

 

روایت اول

حَدَّثَنَا أَبُو سَعِیدٍ الأَشَجُّ ثنا الْفَضْلُ بْنُ دُكَیْنِ أَبُو نُعَیْمٍ الأَحْوَلُ، ثنا مُوسَى بْنُ قَیْسٍ الْحَضْرَمِیُّ عَنْ سَلَمَةَ بْنِ كُهَیْلٍ قَالَ: تَصَدَّقَ عَلِیٌّ بِخَاتَمِهِ وَهُوَ رَاكِعٌ فَنَزَلَتْ إِنَّمَا وَلِیُّكُمُ اللَّهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِینَ آمَنُوا الَّذِینَ یُقِیمُونَ الصلاة ویؤتون الزكاة وهم راكعون

تفسیر ابن أبی حاتم، ج 4، ص 1162

بررسی سندی

1-     أبو سعید الأشج الكوفى

آقای ذهبی می‌گوید: قال أبو حاتم ثقة إمام أهل زمانه.

الكاشف، ج 1،‌ ص 558

ابن حجر می‌گوید: ثقة.

تقریب التهذیب، ج 1، ص 305

2-    فضل بن دکین ابو نعیم:

ابن حجر می‌گوید: ثقة ثبت وهو من كبار شیوخ البخاری.

از کبار اساتید بخاری است.

تقریب التهذیب، ج 1، ص 446

الفضل بن دكین أبو نعیم الأحول: "كوفی"، ثقة، ثبت فی الحدیث.

الثقات العجلی، ج1 ،ص383

3-    موسی بن قیس حضرمی

یحیی بن معین بنیان گذار علم رجال می‌گوید: ثقة.

ذهبی می‌گوید: ثقة.

الكاشف، ج 2، ص 307

4-    سلمة بن كهیل بن حصین الحضرمى

یحیی بن معین می‌گوید: ثقة.

عجلی می‌گوید: تابعی ثقة.

ابن سعد می‌گوید: کان ثقة

ابو زرعة می‌گوید: ثقة.

تهذیب الكمال، ج 11، ص 315

ابو حاتم می‌گوید: ثقة

تهذیب الكمال، ج 11،‌ ص 316

 

روایت دوم

حَدَّثَنَا الرَّبِیعُ بْنُ سُلَیْمَانَ الْمُرَادِیُّ، ثنا أَیُّوبُ بْنُ سُوَیْدٍ عَنْ عُتبَةَ بْنِ أَبِی حَكِیمٍ فِی قَوْلِهِ: إِنَّمَا وَلِیُّكُمُ الله ورسوله والذین آمنوا قَالَ: عَلِیُّ بْنُ أَبِی طَالِبٍ.

تفسیر ابن أبی حاتم، ج 4،‌ ص 1162

بررسی سندی:

1-    الربیع بن سلیمان بن عبد الجبار بن كامل المرادى

نام او در الثقان ابن حبان آمده است

الثقات لابن حبان، ج8 ، ص240

ابن حجر می‌گوید: ثقة.

تقریب التهذیب، ج 1، ص 206

كان ثقة. وذكره ابنُ حِبَّان فی كتاب "الثقات".

 تهذیب الکمال، ج 9 ، ص 89

الثقات لابن حبان، ج8 ، ص240

2-    أیوب بن سوید الرملى

نام او در کتاب الثقات ابن حبان آمده است

الثقات لابن حبان، ج 8 ، ص 125

آقای ابن حجر می‌گوید: صدوق یخطئ

تقریب التهذیب، ج 1، ص 118

حاکم در روایتی که ایوب بن سوید در سند آن است می‌گوید:

هَذَا حَدِیثٌ صَحِیحُ الْإِسْنَادِ وَلَمْ یُخَرِّجَاهُ

همچنین ذهبی نظر حاکم را تایید می کند و می گوید:

صحیح

المستدرك على الصحیحین، ج 2 ، ص 150 ، تحقیق: مصطفى عبد القادر عطا، الناشر: دار الكتب العلمیة - بیروت

3-    عتبة بن أبى حكیم الهمدانى

ابن حبان نام او را در الثقات آورده است

الثقات لابن جبان، ج 7، ص 271

مزی می نویسد: ثقة.

تهذیب الکمال، ج 19، ص 301

 

روایت سوم

حدثنا إسماعیل بن إسرائیل الرملی قال، حدثنا أیوب بن سوید قال، حدثنا عتبة بن أبی حكیم فی هذه الآیة:"إنما ولیكم الله ورسوله والذین آمنوا"، قال: علی بن أبی طالب

تفسیر الطبری، ج 10، ص 426

بررسی سندی

1-    ابن جریر طبری

ذهبی می‌گوید: كان ثقة صادقا حافظا رأسا فی التفسیر إماما فی الفقه.

سیر أعلام النبلاء، ج 14، ص 270

سر سلسله تفسیر، آقای طبری است.

2-    اسماعیل بن اسرائیل رملی

ابن ابی حاتم می‌گوید: كتبنا عنه وهو صدوق.

الجرح والتعدیل، ج 2، ص 158

3-    أیوب بن سوید الرملی

قبلا بررسی شد

4-    عتبة بن أبی حکیم

قبلا بررسی شد

 

نظر ابن تیمیه در مورد تفسیر طبری و تفسیر ابن ابی حاتم :

تفاسیرهم متضمنة للمنقولات التی یعتمد علیها فی التفسیر.

منهاج السنة النبویة، ج 7، ص 179

این نشان می‌دهد که در تفسیر ابن ابی حاتم و در تفسیر طبری وجود دارد که آیه ولایت در حق امیرالمؤمنین (ع) نازل شده است و این قابل انکار نیست و جالبتر اینکه این دو تفسیر مورد قبول آقای ابن تیمیه می باشد.

ابن تیمیه می‌گوید: این آقایان نیاورده‌اند، ما می‌گوئیم آورده‌اند بلکه با سند صحیح هم آورده‌اند.


موفق باشید

تاریخ ارسال : جمعه 2 اسفند 1392 09:44 ق.ظ | نویسنده : ابواسحاق

لطفا دیدگاه خود را درباره این مطلب بنویسید

تاریخ ارسال : چهارشنبه 14 آبان 1393 08:46 ق.ظ
عاشـــوا، صحنه نمایش کارزار خوبی و بدی است. . .
عزاداریتـان قبـــول

آپــــــــــــــــــــم
تاریخ ارسال : شنبه 3 اسفند 1392 08:51 ق.ظ
سلام وخسته نباشید. وبلاگتون عالیه
موفق وموید باشید
سلام علیکم
تشکر
در پناه حق تعالی

ابواسحاق

تاریخ ارسال : جمعه 2 اسفند 1392 05:55 ب.ظ
سلام
مشکل این روایات این است که همگی مقطوع هستند یعنی به تابعی ختم می شوند و مسند نیستند !
إن شاء الله مقاله ای در مورد آیه ی ولایت خواهم نوشت چون مقاله ی موجود در وبلاگ ، کاستی هایی چون تشریح آیه بدون استفاده از روایت ، بررسی إسناد روایات دارد .
موفق باشید

ایمیل شما نمایش داده نخواهد شد


 
لبخندناراحتچشمک
نیشخندبغلسوال
قلبخجالتزبان
ماچتعجبعصبانی
عینکشیطانگریه
خندهقهقههخداحافظ
سبزقهرهورا
دستگلتفکر
نظرات پس از تایید نشان داده خواهند شد.